Σημαντικές είναι οι
αλλαγές των μεριδίων αγοράς, ειδικά εκείνων που λαμβάνουν χώρα στην πρώτη
εξάδα, των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών με βάση τα στοιχεία του 4μήνου του
τρέχοντος έτους. Η ΒΡ εμφανίζεται να έχει χάσει την 2η θέση από την Shell, ενώ κερδίζει έδαφος και η Aegean. Επεξεργασία,
δε, της Statbank για
τους ισολογισμούς του 2008 δείχνει υποχώρηση της τάξης του 69% στην κερδοφορία
Πιο συγκεκριμένα, από τα στοιχεία που έχει στην διάθεσή του
το energia gr. (βλ.
Πίνακα 1) προκύπτει ότι η BP,
το δίκτυο της οποίας εξαγοράζεται από την ΕΚΟ, έχει υποχωρήσει στην 3η
θέση της αγοράς με μερίδιο από το 13,7% πέρσι στο 12,4% φέτος. Αντίθετη είναι η
πορεία της Shell, η
οποία έχει αναρριχηθεί στην 2η θέση, μετά την πάντοτε πρώτη ΕΚΟ, με
μερίδιο αγοράς ενισχυμένο στο 13,8% στο φετινό πρώτο τετράμηνο, έναντι 13,1%
πέρσι.
Επιπλέον η Aegean έχει κερδίσει δύο θέσεις στην γενική κατάταξη, ανεβαίνοντας
στην 1η τετράδα, ενώ κατά μία θέση έχουν υποχωρήσει η Jetoil (5η) και η Avin (6η) σε σχέση με πέρσι.
Χωρίς μεταβολές έναντι του πρώτου 4μήνου του 2008, την 1η δεκάδα
στην αγορά συμπληρώνουν οι Elinoil,
Revoil, ETEKA και
SilkOil.
Η επεξεργασία, τώρα, στοιχείων των ισολογισμών του 2008 από
την Statbank (βλ.
Πίνακα 2) αναδεικνύει την δραματική μείωση της
κερδοφορίας των 70 μεγαλύτερων εταιρειών της αγοράς πετρελαιοειδών στην χώρα
μας.
Πιο συγκεκριμένα,
μπορεί ο τζίρος να εμφανίζεται αυξημένος κατά 21,4%, στα 14,2
δισεκατομμύρια ευρώ, λόγω της μεγάλης ανόδου των τιμών στην διάρκεια του 2008,
ωστόσο η πτώση της κερδοφορίας φτάνει το
69% (μόλις 37,9 εκατ. ευρώ), με το περιθώριο κέρδους να συρρικνώνεται μόλις στο
0,27%, έναντι 1,05% πέρσι.
Η Statbankεκτιμά ότι η κάθετη πτώση της κερδοφορίας των επιχειρήσεων
σε συνδυασμό με την αυστηροποίηση των όρων πληρωμής (πιστωτικά όρια και χρονικό όριο αποπληρωμής)
από τα Ελληνικά Πετρέλαια και τη Μότορ Όιλ έχει οδηγήσει σε ραγδαίες αλλαγές
στην εγχώρια αγορά καυσίμων.
«Μετά το κλείσιμο της
El Petrol
και την οικονομική δυσπραγία της Sunoil και της Dracoilτουλάχιστον
τρεις ακόμη εταιρίες ακολουθούν έντονα αρνητική πορεία στην αγορά», σημειώνεται
χαρακτηριστικά στην έρευνα.
Με βάση την επεξεργασία των ισολογισμών του 2008 (βλ.
Πίνακα 2) από την Statbank,
στην πρώτη θέση από άποψη τζίρου βρέθηκε η ΕΚΟ η οποία μετά από αύξηση 14,8%
πραγματοποίησε κύκλο εργασιών 2,28 δισεκατομμύρια ευρώ. Η εταιρία ωστόσο
εμφάνισε κάθετη μείωση κερδών 88% που τα
οδήγησε στο επίπεδο των 2,3 εκατομμυρίων ευρώ. Στα θετικά ωστόσο είναι η
σημαντική μείωση κατά 15,6% των συνολικών της υποχρεώσεων. Ο όμιλος των Ελληνικών Πετρελαίων, πέραν του
δικτύου της ΕΚΟ και της BP,
θα επιχειρήσει να τονώσει τη θέση του στην αγορά μέσω του ελέγχου των θαλάσσιων
διαδρομών κίνησης των καυσίμων.
Προσφάτως η ΕΚΟ αγόρασε από την Aegean Marine Petroleum δύο διπύθμενα πλοία
μεταφοράς καυσίμων προς τα νησιά του Αιγαίου. Σε αυτά προστέθηκαν άλλα 3 διπύθμενα πλοία που
τα ΕΛΠΕ αγόρασαν από τη Βουλγαρία και τα οποία θα εξυπηρετήσουν την διακίνηση
καυσίμων προς τα νησιά και προς τις
εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ σε διάφορες βαλκανικές χώρες.
Στη δεύτερη θέση βρέθηκε η Shell η οποία όμως εμφάνισε σημαντικές ζημιές – πάνω από 14
εκατομμύρια ευρώ - έναντι πολύ υψηλών
κερδών το 2007.
Στην τρίτη θέση από
άποψη τζίρου βρέθηκε η BP η οποία
εμφάνισε αύξηση κύκλου εργασιών 11% για να φτάσει τα 1,4 δισεκατομμύρια ευρώ.
Παρ όλα αυτά από 47,3 εκατομμύρια ευρώ που ήταν τα κέρδη της εταιρίας το 2007
έπεσαν στα 14,8 εκατ. ευρώ.
Η Jetoil με τα 620 πρατήριά της αύξησε τις πωλήσεις κατά 36% και τα καθαρά της κέρδη από 4 εκ. ευρώ το
2007 σε 5,7 εκατομμύρια ευρώ το 2008.
Στόχος της διοίκησης της εταιρίας είναι η υλοποίηση του προγράμματος της
νέας εταιρικής εικόνας στα πρατήρια και η απόκτηση σοβαρότερων μονάδων με
υψηλότερες καταναλώσεις. Η Jetoil απέκτησε ήδη 6 κεντρικές μονάδες της El Petrol και
70 της Dracoil.
Στα άμεσα σχέδια των κκ Κυριάκου και Νίκου Μαμιδάκη
που διευθύνουν την Jetoil είναι η δημιουργία ως
το 2010 εγκατάστασης δυναμικότητας 40 χιλιάδων κυβικών στη Κρήτη και
εγκατάστασης στη Σερβία. Μεγάλο μερίδιο
αγοράς κατέχει η Jetoilστα ναυτιλιακά καύσιμα όπου διαθέτει ιδιόκτητο στόλο 5
δεξαμενοπλοίων διπλού τοιχώματος και δύο RRγια εφοδιασμό νησιών
Η Aegean Oil, που διευθύνεται από τους αδελφούς Δημήτρη και Ιάκωβο Μελισσανίδη βρέθηκε στην 5η θέση από άποψη
τζίρου (περίπου 1,1 δισεκατομμύριο ευρώ) ενώ αύξησε την κερδοφορία της κατά
5,2%. Ιδιαίτερα θετική εμφανίζεται η πορεία της Avin που ανήκει στον όμιλο της Μότορ Όϊλ. Η εν λόγω εταιρία αύξησε τη κερδοφορία της κατά 156% ενώ
αποτελεί έναν από τους σοβαρούς διεκδικητές για την υπογραφή συμφωνίας με τη Shell. Η πιθανή απόκτηση του δικτύου της Shell θα
μετατρέψει τη συγκεκριμένη εταιρία στον δεύτερο σημαντικότερο παίκτη της
αγοράς.
Οι εταιρίες Elin Oil και Revoil βρέθηκαν στις
αμέσως επόμενες θέσεις του καταλόγου των εταιριών με τις μεγαλύτερες πωλήσεις.
Η μεν Elin εμφάνισε θεαματική αύξηση κερδών ενώ η Revoil, συμφερόντων
Ευάγγελου και Γεωργίου Ρούσσου, παρέμεινε σε υψηλά επίπεδα κερδοφορίας.
Η ΕΤΕΚΑ, που
διευθύνεται από τον κ. Γεώργιο Σπανό
και η οποία εμφάνισε μία από τις μεγαλύτερες αυξήσεις στην αγορά βενζινών τόσο
κατά το 2008 όσο και το 2009, συνεχίζει αθόρυβα να συγκεντρώνει πρατήρια με
μεγάλες καταναλώσεις . Συγκεκριμένα,
η διοίκηση της ΕΤΕΚΑ απέκτησε έκταση 6
στρεμμάτων δίπλα στις εγκαταστάσεις της
στο Πέραμα Αττικής με σκοπό να υλοποιήσει ένα μεγάλο επενδυτικό σχέδιο
δημιουργίας ενός σύγχρονου κέντρου Logistics σε συνολική έκταση 12 στρεμμάτων. Παράλληλα συνεχίζει
το πρόγραμμα διεύρυνσης του δικτύου των πρατηρίων της που σήμερα είναι 250, στοχεύοντας τα 300 και ως το τέλος
του 2010. Ως συγκριτικό πλεονέκτημα της ΕΤΕΚΑ η Statbank θεωρεί
το ότι το ποσοστό των βενζινών καλύπτει
μεγάλο κομμάτι των συνολικών της πωλήσεών της. Αυτό σημαίνει αφενός ότι
η ίδια έχει μεγαλύτερη ρευστότητα και αφετέρου ότι είναι λιγότερο εκτεθειμένη
στην επισφάλεια των πωλήσεων μαζούτ και καυσίμων για τη βιομηχανία.
Πίνακας 1
Πίνακας 2