Ένα φιλόδοξο πιλοτικό έργο ξεκινά σύντομα τη λειτουργία του στη Σκοτία όπου η εταιρεία Doosan Babcock Energy ελπίζει να περιορίσει την ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα που εκλύεται στην ατμόσφαιρα από τους σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και να το παγιδέψει στο υπέδαφος.

Ένα φιλόδοξο πιλοτικό έργο ξεκινά σύντομα τη λειτουργία του στη Σκοτία όπου η εταιρεία Doosan Babcock Energy ελπίζει να περιορίσει την ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα που εκλύεται στην ατμόσφαιρα από τους σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και να το παγιδέψει στο υπέδαφος.

Η τεχνολογία που έχουν αναπτύξει ονομάζεται OxyFuel και η διαφορά είναι ότι αυτός ο καυστήρας χρησιμοποιεί καθαρό οξυγόνο για την καύση του άνθρακα αντί για κανονικό αέρα. Το αποτέλεσμα είναι η έκλυση υδρατμών και καθαρού διοξειδίου, το οποίο στη συνέχεια είναι πιο εύκολο να συμπιεστεί και να παγιδευτεί αντί να διαφύγει στην ατμόσφαιρα.

Το έργο θα κοστίσει 10 εκατ. ευρώ και έχει την υποστήριξη της βρετανικής κυβέρνησης, καθώς και σπόνσορες όπως η EON και η σουηδική Vattenfall, η οποία έχει εγκαταστήσει παρόμοια τεχνολογία πειραματικά σε σταθμό της στη Γερμανία από το 2008.

Ο καυστήρας των 40 MW θα δοκιμαστεί για 20 ημέρες και αν κριθεί επιτυχημένος, τότε η νέα τεχνολογία θα εφαρμοστεί σε άλλες υφιστάμενες η νέες λιθανθρακικές μονάδες παραγωγής ηλεκτρισμού της χώρας. Κρατικοί αξιωματούχοι ευελπιστούν ότι θα δημιουργήσει και νέες θέσεις εργασίας, ενώ εικάζουν πως ο κύκλος εργασιών του νέου κλάδου είναι πιθανόν να φτάσει σε αξία τις 2-4 δις λίρες μέχρι το 2030. Η κυβέρνηση επίσης έχει υποσχεθεί μελλοντική υποστήριξη για τέσσερα προγράμματα 300-400MW το καθένα.

Παράλληλα όμως υπάρχουν και μια σειρά ερωτημάτων σχετικά με το όλο πρόγραμμα. Δεν είναι ακόμη σαφές πως ακριβώς θα αποθηκεύεται και θα μεταφέρεται το διοξείδιο, διαδικασίες οι οποίες άλλωστε θα προσθέτουν κόστος στη λειτουργία του συστήματος. Οι περιβαλλοντιστές επίσης ανησυχούν ότι τεχνολογίες όπως αυτή θα ενθαρρύνουν την κατασκευή περισσότερων σταθμών λιθάνθρακα στις χώρες όπου θα χρησιμοποιηθούν.