Προβληματίζει τη νεοεκλεγείσα κυβέρνηση της Βουλγαρίας το κόστος του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης

Προβληματίζει τη νεοεκλεγείσα κυβέρνηση της Βουλγαρίας το κόστος του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης
Της Πηνελόπη Μητρούλια
Τρι, 4 Αυγούστου 2009 - 15:21
Mε ιδιαίτερη προσοχή παρακολουθεί η ελληνική κυβέρνηση τις εσωτερικές πολιτικές εξελίξεις στη Βουλγαρία, που ενδέχεται να επηρεάσουν την πορεία υλοποίησης μεγάλων ενεργειακών έργων κοινού ενδιαφέροντος, όπως ο αγωγός φυσικού αερίου South Stream, αλλά κυρίως ο πετρελαιαγωγός Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης.

Mε ιδιαίτερη προσοχή παρακολουθεί η ελληνική κυβέρνηση τις εσωτερικές πολιτικές εξελίξεις στη Βουλγαρία, που ενδέχεται να επηρεάσουν την πορεία υλοποίησης μεγάλων ενεργειακών έργων κοινού ενδιαφέροντος, όπως ο αγωγός φυσικού αερίου South Stream, αλλά κυρίως ο πετρελαιαγωγός Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης.

Η νεοεκλεγείσα βουλγαρική κυβέρνηση του Μπόικο Μπορίσοβ εμφανίζεται προβληματισμένη για την οικονομική κατάσταση της χώρας, με αποτέλεσμα το τελευταίο διάστημα να πυκνώνουν τα δημοσιεύματα, αλλά και οι δηλώσεις περί του «παγώματος» μεγάλων ενεργειακών έργων που σχεδίαζε η γειτονική χώρα και τα οποία έχουν ιδιαίτερα υψηλό κόστος, δυσβάσταχτο για την οικονομία της Βουλγαρίας υπό τις παρούσες συνθήκες.

Ειδικά για τον πετρελαιαγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης, ο νέος υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης Rosen Plevnaliev, πριν ακόμη από την ανάληψη των καθηκόντων του, με δηλώσεις του στο κρατικό ραδιόφωνο της γειτονικής χώρας, χαρακτήρισε το έργο μη βιώσιμο, σημειώνοντας: «Δεν θεωρούμε ότι υπάρχει λογική βάση στο project Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη και δεν έχουμε πρόθεση να υλοποιήσουμε έργα που από μόνα τους καταλήγουν σε αδιέξοδο».

Παρά ταύτα, στην Αθήνα, ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης εμφανίστηκε καθησυχαστικός ενημερώνοντας την αρμόδια επιτροπή της Βουλής για το υπό κατάθεση νομοσχέδιο, με το οποίο διευκολύνονται οι απαλλοτριώσεις κατά μήκος της όδευσης του αγωγού επί του ελληνικού εδάφους.

Εξέφρασε την πεποίθηση ότι η Βουλγαρία δεν θα αλλάξει στάση και η νέα κυβέρνησή της θα συνεχίσει ομαλά τη συνεργασία της με την Ελλάδα για την κατασκευή του αγωγού. Ο κ. Χατζηδάκης μίλησε για «φημολογία» που υπάρχει σχετικά με τη στάση της Βουλγαρίας, μετά την εκλογή νέας κυβέρνησης και πρόσθεσε ότι η ελληνική κυβέρνηση παρακολουθεί το θέμα στενά και έχει στη διάθεσή της όλα εκείνα τα στοιχεία για να πιστεύει ότι το έργο θα εξελιχθεί και θα εκτελεστεί ομαλά. «Θεωρούμε», πρόσθεσε, «ότι η συμφωνία που έχει υπογραφεί ισχύει, όπως ισχύει και η δέσμευση όλων των πλευρών που συμμετέχουν δηλαδή της Ελλάδας, της Βουλγαρίας και της Ρωσίας».

Παρά τους χαμηλούς τόνους, η ανησυχία στο Yπουργείο Ανάπτυξης είναι έκδηλη, όχι τόσο για τον κίνδυνο ματαίωσης του έργου όσο κυρίως για τις πιθανές καθυστερήσεις που θα προκύψουν σε μια περίοδο που φαινόταν ότι το σχέδιο, που συζητείται ήδη από το 1992, είχε μπει σε πορεία υλοποίησης.

Aλλωστε, ακριβώς για να καταγραφεί η ελληνική αποφασιστικότητα για την προώθηση του έργου, επισπεύστηκε η κατάθεση στη Βουλή του νομοσχεδίου που ρυθμίζει τα της διέλευσης επί ελληνικού εδάφους, ενώ συνεχίζονται οι επαφές με τη νέα βουλγαρική κυβέρνηση, αλλά και η συνεργασία με την ελληνική πρεσβεία στη Σόφια, προκειμένου να δίδονται οδηγίες χειρισμού της κατάστασης και να παρακολουθούνται στενά οι εξελίξεις.

Σύμφωνα με κάποιες εκτιμήσεις, πίσω από την αρνητική στάση που τηρεί η νέα κυβέρνηση της Βουλγαρίας βρίσκεται η τροποποίηση των όρων συμμετοχής της στον πετρελαιαγωγό και η ελαχιστοποίηση της οικονομικής επιβάρυνσης που θα υποστεί. Σύμφωνα με δηλώσεις του νέου υπουργού Οικονομικών Simeon Djankov, η Βουλγαρία δεν διαθέτει τα απαραίτητα κεφάλαια για μεγάλες επενδύσεις και ίσως θα έπρεπε να επανεξετάσει τη συμμετοχή της στο έργο. Τηλεγράφημα του πρακτορείου Novinite αναφέρει ότι η ρωσική πλευρά εμφανίζεται έτοιμη να καταβάλει για λογαριασμό της Βουλγαρίας όλα τα κεφάλαια που απαιτούνται βάσει του ποσοστού 24,5% που κατέχει στην εταιρία του αγωγού, «εφόσον αυτό είναι απαραίτητο και συμφωνήσει η βουλγαρική πλευρά». Το πρακτορείο επικαλείται δηλώσεις του Vladimir Nemtsov, αντιπροέδρου της Transneft και εκπροσώπου της εταιρίας στο κονσόρτιουμ του αγωγού. Με αυτή την κίνηση, η ρωσική πλευρά υποστηρίζει ότι δίνεται η δυνατότητα στη Βουλγαρία να παραμείνει στο έργο. Πάντως το ίδιο τηλεγράφημα, που αναφέρεται σε δημοσίευμα ρωσικής εφημερίδας, αποδίδει τη στάση της βουλγαρικής πλευράς σε προσπάθεια να πετύχει καλύτερους όρους για το έργο, ώστε να μην καταβάλει κεφάλαια για την κατασκευή του αγωγού και ταυτόχρονα να διατηρήσει τα έσοδα που έχουν συμφωνηθεί για τα τέλη διέλευσης transit του πετρελαίου.

Δεν είναι τυχαίο εξάλλου, ότι η βουλγαρική κυβέρνηση εμφανίζεται να εξετάζει το ενδεχόμενο να «παγώσει», έστω και προσωρινά, τα σχέδια και για τον αγωγό South Stream, αλλά και για το πυρηνικό εργοστάσιο στο Μπέλενε. Και τα δύο είναι έργα με ισχυρό ρωσικό ενδιαφέρον καθώς συμμετέχουν οι κρατικές εταιρίες Atomstroyexport και Gazprom.

(Απο την εφημερίδα ΕΞΠΡΕΣ, 03/08/2009)