Λίγες μέρες μετά τις δηλώσεις Βούλγαρων υπουργών, ότι ο πετρελαιαγωγός Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη δεν είναι βιώσιμος και η βουλγαρική κυβέρνηση εξετάζει την αποχώρηση από το σχέδιο, νέες δηλώσεις την περασμένη Παρασκευή δείχνουν στροφή υπέρ της κατασκευής του αγωγού.

Λίγες μέρες μετά τις δηλώσεις Βούλγαρων υπουργών, ότι ο πετρελαιαγωγός Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη δεν είναι βιώσιμος και η βουλγαρική κυβέρνηση εξετάζει την αποχώρηση από το σχέδιο, νέες δηλώσεις την περασμένη Παρασκευή δείχνουν στροφή υπέρ της κατασκευής του αγωγού.

 Σύμφωνα με δηλώσεις του υπουργού Περιφερειακής Ανάπτυξης της Βουλγαρίας Rosen Plevneliev, τις οποίες μεταφέρει το βουλγαρικό πρακτορείο Novinite, η κυβέρνηση αποφάσισε να μεταφέρει τις αρμοδιότητες για τον αγωγό στην κρατική εταιρεία χαρτοφυλακίου Bulgarian Energy Holding-ΒΕΗ, καθώς δεν έχει λόγο να τις διατηρεί αυτή. Διακόπτει δηλαδή τον προβληματισμό της για τη σκοπιμότητα του έργου και την εμπλοκή της Βουλγαρίας σε αυτό και απλώς εμφανίζεται ότι δίνει στο όλο σχέδιο καθαρά επενδυτικό χαρακτήρα.

Σημασία έχει ότι η δήλωση έγινε μία μέρα μετά την υπογραφή της ρωσοτουρκικής ενεργειακής συμφωνίας, στην Αγκυρα, παρουσία των Ερντογάν, Πούτιν, Μπερλουσκόνι, στην οποία περιλαμβάνεται σχέδιο για τουρκικό αγωγό, ανταγωνιστικό προς τον αγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη. Προβλέπεται δηλαδή ότι η Ρωσία θα προσφέρει βοήθεια στην Τουρκία, ώστε να εξασφαλίσει ποσότητες πετρελαίου που θα μεταφέρονται από αγωγό, ο οποίος θα ξεκινά από τη Σαμψούντα, παραθαλάσσια πόλη της Μαύρης Θάλασσας, και θα καταλήγει στο μεσογειακό λιμάνι του Τσεϊχάν, όπου λειτουργούν ήδη τα τέρμιναλ πετρελαίου των αγωγών Μπακού - Τσεϊχάν και Κιρκούκ (Ιράκ) -Τσεϊχάν.

Ρωσία: Δεν είναι ανταγωνιστικά

Ο αγωγός αυτός, που συζητείται εδώ και 5-6 χρόνια, έχει ως εταίρους τον τουρκικό τραπεζικό και ενεργειακό όμιλο Calik και την ιταλική ΕΝΙ. Ωστόσο η έναρξη κατασκευής του έργου εμποδίζεται μέχρι στιγμής από το υψηλό κόστος του, που υπολογίζεται σε 4 δισ. ευρώ, και την έλλειψη συμφωνιών για την εξασφάλιση των ποσοτήτων πετρελαίου που θα μεταφέρει.

Οσο για τη στάση των Ρώσων, και ιδιαίτερα της εταιρείας Transneft, η οποία διαχειρίζεται το σύστημα αγωγών της Ρωσίας και συμμετέχει και στον αγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη, ο πρόεδρός της Nicolai Tocaref, απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων στην Αγκυρα, στο περιθώριο της υπογραφής της ρωσοτουρκικής συμφωνίας, διαβεβαίωνε ότι τα δύο σχέδια δεν είναι ανταγωνιστικά. Οπως είπε, πρόκειται για δύο αυτοτελή σχέδια, τα οποία δεν αλληλοκαλύπτονται. Οσο για την εξεύρεση των ποσοτήτων πετρελαίου, για τον αγωγό Σαμψούντα - Τσεϊχάν, ο Γιούρι Ουσακόφ, υποδιευθυντής του γραφείου του Ρώσου πρωθυπουργού Βλαντίμιρ Πούτιν, δήλωνε πάλι στην Αγκυρα ότι «προς το παρόν δεν είναι σαφές από πού θα προμηθεύεται το πετρέλαιο ο αγωγός αυτός». Επιφυλάχθηκε δε να πει ότι συμφωνήθηκε η δημιουργία ομάδας εργασίας που θα μελετήσει το κατά πόσο συμφέρει η συμμετοχή της στο σχέδιο.

(Από την εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 10/08/2009)