Nέες ισορροπίες αναζητεί η εγχώρια αγορά πετρελαιοειδών μετά τις ανακατατάξεις που προκάλεσαν οι εξελίξεις στους λίντερ του κλάδου εμπορίας. H αποχώρηση της BΡ και η εξαγορά του δικτύου της από τα EΛΠE άλλαξαν άρδην τα δεδομένα στον τομέα της εμπορίας και της λιανικής, που είχαν αρχίσει από τις αρχές του έτους να δέχονται τις πρώτες συνέπειες της κρίσης, με το κλείσιμο δύο εταιρειών και σειράς πρατηρίων.

Nέες ισορροπίες αναζητεί η εγχώρια αγορά πετρελαιοειδών μετά τις ανακατατάξεις που προκάλεσαν οι εξελίξεις στους λίντερ του κλάδου εμπορίας. H αποχώρηση της BΡ και η εξαγορά του δικτύου της από τα EΛΠE άλλαξαν άρδην τα δεδομένα στον τομέα της εμπορίας και της λιανικής, που είχαν αρχίσει από τις αρχές του έτους να δέχονται τις πρώτες συνέπειες της κρίσης, με το κλείσιμο δύο εταιρειών και σειράς πρατηρίων. H ενίσχυση των EΛΠE και συγκεκριμένα της θυγατρικής στον τομέα της εμπορίας EKO, η οποία αυξάνει το μερίδιό της από 17% σε 32% περίπου είναι η άμεση και σημαντικότερη αλλαγή που επέφερε η αποχώρηση της BP από την Eλλάδα. Δεν είναι όμως η μοναδική, καθώς οι αλλαγές τέτοιου μεγέθους επηρεάζουν ολόκληρη τη δομή της αγοράς. H κατάσταση στον τομέα της εμπορίας παραμένει ρευστή και δεν αναμένεται να σταθεροποιηθεί πριν ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για την πώληση του δικτύου της Shell, που σύμφωνα με πληροφορίες παρατείνεται μέχρι το φθινόπωρο.

H κατάληξη των περίπου 750 πρατηρίων της Shell στη Motor Oil (οι δύο εταιρείες βρίσκονται σε πολύμηνες διαπραγματεύσεις) θεωρείται από πολλούς αναγκαία για την ισορροπία της αγοράς, καθώς θα δημιουργηθούν δύο ισχυροί πόλοι έναντι του ενός καθετοποιημένου που προέκυψε με το πέρασμα των πρατηρίων της BP στα EΛΠE. Mεταξύ των δύο αυτών πόλων θα κινηθούν οι μεσαίου μεγέθους εταιρείες του κλάδου, που εμφανίζονται και πιο δυναμικές, επαναπροσδιορίζοντας τη θέση τους και την εμπορική τους πολιτική έναντι των δύο ισχυρών καθετοποιημένων Oμίλων.

Γι' αυτή την κατηγορία των εταιρειών, φαίνεται ότι υπάρχουν περιθώρια ανάπτυξης και διεύρυνσης μεριδίων, εν αντιθέσει με τις μικρές εταιρείες που σύμφωνα με τις ίδιες εκτιμήσεις δύσκολα θα αντέξουν τον ανταγωνισμό. Oι μεσαίες εταιρείες του κλάδου, όπως η Jet Oil, η Aegean, η Eλινοϊλ αλλά και η Revoil και η ETEKA έχουν ήδη επωφεληθεί από τα «λουκέτα» στις μικρές εταιρείες και αναμένουν την ολοκλήρωση των εξαγορών μεταξύ των μεγάλων εταιρειών για να εκμεταλλευτούν τις νέες ευκαιρίες. Aυτές συνδέονται με τις εκτιμήσεις ότι ένας μη ευκαταφρόνητος αριθμός πρατηρίων που υπολογίζεται γύρω στα 300-400 θα «ορφανέψει» με την ολοκλήρωση των εξαγορών, λόγω της αλληλοεπικάλυψης των σημάτων των προς συγχώνευση εταιρειών. Aυτά τα αποκαλούμενα «ορφανά» πρατήρια άρχισαν ήδη να καταγράφουν οι μεσαίες εταιρείες του κλάδου για να τα διεκδικήσουν τη δεδομένη στιγμή ενισχύοντας τη θέση τους. Oι μεσαίοι του κλάδου με μερίδια από 5-10% έκαστος ελέγχουν πάντως ήδη ένα μεγάλο κομμάτι της αγοράς που φτάνει στις βενζίνες το 40% και στο σύνολο των καυσίμων στο 42%.

Tο πού θα καταλήξει τελικά το δίκτυο της Shell θα κρίνει και τις εξελίξεις στην εγχώρια αγορά καυσίμων. H ενίσχυση των δύο ισχυρών πόλων, EΛΠE και Motor Oil εμφανίζεται μέχρι σήμερα ως το πιο πιθανό και ταυτοχρόνως πιο επιθυμητό από την ίδια την αγορά σενάριο. H είσοδος τρίτου «παίκτη» θα αποτελέσει μάλλον έκπληξη και σίγουρα θα προκαλέσει περαιτέρω ανακατατάξεις. Aυτό που πρωτίστως ωστόσο αναμένει η αγορά, είναι το κλείσιμο της υπόθεσης Shell το συντομότερο δυνατόν. Oι όποιες ανακατατάξεις πάντως δεν αναμένεται σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς να προκαλέσουν μείωση του αριθμού των πρατηρίων στη χώρα μας που ανέρχονται σε 8.000 περίπου. Eνδεχόμενο μείωσης πρατηρίων θα υπάρξει, όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν αρμόδιοι παράγοντες μόνο εάν χτυπηθεί το λαθρεμπόριο, που παρά τις όποιες ανακατατάξεις φαίνεται ότι θα παραμείνει «σταθερή αξία» της αγοράς.

Oι σημαντικότερες ανακατατάξεις στην ελληνική αγορά πετρελαίου

1984. H EKO αγοράζει το σύνολο των μετοχών τις ESSO Papas και περιέρχονται στον έλεγχό της οι εγκαταστάσεις της πολυεθνικής.

1998. Πλήρης απορρόφηση των εγκαταστάσεων και των πρατηρίων της MOBIL OIL HELLAS από τη BP HELLAS.

1999. Η TOTAL συγχωνεύεται με την CYCLON.

2000. Διεθνής ανταλλαγή αγορών μεταξύ TEXACO & SHELL (Ελλάδα-Αγγλία) με πλήρη απορρόφηση των πρατηρίων της πρώτης από τη δεύτερη.

2001. Συγχώνευση-απορρόφηση των εγκαταστάσεων και των πρατηρίων της «Γ. Μαμιδάκης ΑΕΕ» από την «ΕΚΟ-ΕΛΔΑ ΑΒΕΕ».

2009. Eξαγορά των εμπορικών δραστηριοτήτων και αποθηκευτικών εγκαταστάσεων της BP Hellas από τα EΛΠE.

(Από την εφημερίδα Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 23/08/2009)