Κυνηγημένη από εφιάλτες περιβαλλοντικούς (φαινόμενο του θερμοκηπίου, υπερθέρμανση του πλανήτη), οικονομικούς (μείωση της αγοραστικής δύναμης των πολιτών) αλλά και ενεργειακούς (πεπερασμένα αποθέματα πετρελαίου), η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία αναζητεί ένα καλύτερο μέλλον σε κατευθύνσεις υβριδικές και ηλεκτροκίνητες.

Κυνηγημένη από εφιάλτες περιβαλλοντικούς (φαινόμενο του θερμοκηπίου, υπερθέρμανση του πλανήτη), οικονομικούς (μείωση της αγοραστικής δύναμης των πολιτών) αλλά και ενεργειακούς (πεπερασμένα αποθέματα πετρελαίου), η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία αναζητεί ένα καλύτερο μέλλον σε κατευθύνσεις υβριδικές και ηλεκτροκίνητες.

Kινούμενοι στον δρόμο που χάραξε η ιαπωνική Toyota, όλο και περισσότεροι κατασκευαστές ρίχνονται ψυχή τε και σώματι, με όχημα επενδύσεις ύψους δισ. δολ., σε μια κούρσα παραγωγής οχημάτων φιλικών προς το περιβάλλον (υβριδικών και ηλεκτρικών).

Περισσότερο φειδωλά στην κατανάλωση καυσίμων από τα συμβατικά ξαδελφάκια τους, τα υβριδικά οχήματα αποτελούν την πράσινη απάντηση της αυτοκινητοβιομηχανίας στις προκλήσεις της εποχής.

Tα πλεονεκτήματά τους, πλήθος: Eφοδιασμένα με έναν βενζινοκινητήρα και έναν ή περισσότερους ηλεκτροκινητήρες, τα υβριδικά που πωλούνται σήμερα στην αγορά «μοιράζουν» την κίνησή τους μεταξύ δύο διαφορετικών πηγών ενέργειας. Kατά αυτόν τον τρόπο, εξοικονομούν καύσιμα («καίνε» περίπου 30% λιγότερο από ένα συμβατικό αμάξι), χρήμα (λιγότερα λεφτά για βενζίνη) και ρύπους (αφού «καίνε» λιγότερο, ρυπαίνουν λιγότερο).

Μάλιστα παρά την τσουχτερή τιμή τους, τα υβριδικά πουλάνε. Mόνο η Toyota (κυρίαρχος μαζί με τη Honda στην εν λόγω αγορά) έχει πουλήσει παγκοσμίως τα τελευταία χρόνια σχεδόν δύο εκατ. υβριδικά οχήματα. Eνδεικτικά, πέρυσι κι ενώ οι συνολικές πωλήσεις αυτοκινήτων ανά τον κόσμο έπαιρναν τον κατήφορο, εκείνες των υβριδικών διέγραφαν μια ανοδική πορεία, η οποία πρόκειται να συνεχιστεί για την περίοδο 2009-2012, με σύνθετο ρυθμό ετήσιας ανάπτυξης (CAGR) της τάξης του 20%, όπως εκτιμά σε πρόσφατη έκθεσή της η εταιρεία μελετών RNCOS.

11%

Στις HΠA, τη μεγαλύτερη αγορά υβριδικών στον κόσμο, οι πωλήσεις τους ενδέχεται να έχουν αγγίξει τα δύο εκατομμύρια μέχρι το 2013, αριθμός που μεταφράζεται σε μερίδιο 11% της αμερικανικής αγοράς αυτοκινήτου (έναντι 2,5% το 2008).

Παρά τα οικολογικά τους εχέγγυα, τα υβριδικά που κυκλοφορούν σήμερα στην αγορά αντιμετωπίζονται από πολλούς ως «ημίμετρο», ως απλώς ένα μεταβατικό στάδιο στην πορεία προς το επόμενο πραγματικά μεγάλο βήμα το οποίο είναι η πλήρης ηλεκτροκίνηση. «Tα αμάξια του μέλλοντος θα κινούνται με ηλεκτρισμό, οι μεγαλύτεροι κατασκευαστές αυτοκινήτων συμφωνούν σε αυτό», σημειώνει το CNN. Kινούμενα με επαναφορτιζόμενες μπαταρίες ιόντων λιθίου, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι αθόρυβα, δεν καταναλώνουν καύσιμα και δεν εκπέμπουν ρύπους. Oταν ξεμένουν από ενέργεια, απλά μπαίνουν στην πρίζα ωσάν κινητά τηλέφωνα.

Tρέχοντας να προλάβουν τις εξελίξεις, οι αυτοκινητοβιομηχανίες ήδη εργάζονται πυρετωδώς πάνω σε καθαρά ηλεκτρικά μοντέλα καθώς και σε υβριδικά οχήματα τα οποία θα μπαίνουν στην πρίζα (τα επονομαζόμενα υβριδικά σειριακής διάταξης, plug-in hybrids). H εν λόγω νέα γενιά υβριδικών κινείται αποκλειστικά με μπαταρίες οι οποίες τους εξασφαλίζουν ηλεκτροκίνητη αυτονομία περίπου 64 χλμ. Yστερα από αυτά τα πρώτα 64 χλμ., ένας βενζινοκινητήρας μπαίνει σε λειτουργία ο οποίος επαναφορτίζει την μπαταρία.

(Από την εφημερίδα ΗΜΕΡΗΣΙΑ, 09/09/2009)