Πρέπει να υπάρξει καλύτερος συντονισμός και επαρκής χρηματοδότηση της θαλάσσιας πολιτικής της ΕΕ, ενώ τα κράτη μέλη πρέπει να εντείνουν τις προσπάθειες για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος τους, όπως αναφέρεται στο ψήφισμα που υιοθέτησε το ΕΚ την Πέμπτη. Αναφερόμενοι στο παράδειγμα της πρόσφατης καταστροφής στον Κόλπο του Μεξικού, οι ευρωβουλευτές ζήτησαν μία ευρωπαϊκή στρατηγική πρόληψης και αντιμετώπισης των πετρελαιοκηλίδων.

Πρέπει να υπάρξει καλύτερος συντονισμός και επαρκής χρηματοδότηση της θαλάσσιας πολιτικής της ΕΕ, ενώ τα κράτη μέλη πρέπει να εντείνουν τις προσπάθειες για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος τους, όπως αναφέρεται στο ψήφισμα που υιοθέτησε το ΕΚ την Πέμπτη. Αναφερόμενοι στο παράδειγμα της πρόσφατης καταστροφής στον Κόλπο του Μεξικού, οι ευρωβουλευτές ζήτησαν μία ευρωπαϊκή στρατηγική πρόληψης και αντιμετώπισης των πετρελαιοκηλίδων.

Αναγνωρίζοντας την "ισχυρή θαλάσσια παράδοσή" της Ευρώπης το ΕΚ ζητά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναπτύξει μία στρατηγική "γαλάζιας ανάπτυξης" για την αειφόρο ανάπτυξη των παράκτιων περιοχών και των θαλάσσιων τομέων έως το 2013. Προτείνουν τη μελέτη κάθε δυνατής επιλογής, συμπεριλαμβανομένης της ενδεχόμενης δημιουργίας παράκτιου ταμείου.

Πρόληψη πετρελαιοκηλίδων

Το ΕΚ ζητά από την Επιτροπή να αναλάβει δράση μετά την καταστροφική πετρελαιοκηλίδα στον Κόλπο του Μεξικού και να υποβάλει "συντονισμένη ευρωπαϊκή στρατηγική δράσης" σε θέματα αντιμετώπισης των καταστροφών που προκαλούνται από τις εξέδρες εξόρυξης και από τα δεξαμενόπλοια. Το ΕΚ επιμένει στην υιοθέτηση νομοθεσίας περί περιβαλλοντικής ευθύνης αυτού που ρυπαίνει στην περίπτωση της υπεράκτιας εξόρυξης πετρελαίου και επιμένει, επίσης, στην επέκταση της εντολής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια στη Θάλασσα ( EMSA).

Προστασία του θαλάσσιου και παράκτιου περιβάλλοντος

Οι ευρωβουλευτές καλούν τα κράτη μέλη να κάνουν πριν από τις 15 Ιουνίου 2012 μια αξιολόγηση της οικολογικής κατάστασης (περιβαλλοντική κατάσταση) των θαλασσίων υδάτων τους και την Επιτροπή να "αναπτύξει μια στρατηγική για να μετριάσει τα ειδικά αποτελέσματα της κλιματικής αλλαγής στις παράκτιες περιοχές" και να "εισαγάγει στο θαλάσσιο τομέα οικονομικούς μηχανισμούς θεμελιωμένους στους νόμους της αγοράς", όπως τα συστήματα εμπορίας ρύπων.

Το ΕΚ αναγνωρίζει πως "οι θάλασσες έχουν μετατραπεί σε "χωματερή" για τεράστιους και ταχύτατα αυξανόμενους όγκους αποβλήτων, πολλά εκ των οποίων προέρχονται από πλαστικό" και για το λόγο αυτό κάνει έκκληση για μια ευρωπαϊκή και διεθνή συζήτηση με σκοπό τη διερεύνηση τρόπων μείωσής αυτής της ρύπανσης.

"Πράσινα" πλοία και ανταγωνιστικότητα στη ναυπηγική

Υπενθυμίζοντας τη θέσπιση νέων οριακών τιμών για την περιεκτικότητα σε SO2 των καυσίμων των πλοίων που πλέουν στη Μάγχη, στη Βόρειο Θάλασσα και στη Βαλτική, οι ευρωβουλευτές εκτιμούν ότι "όλες οι ευρωπαϊκές παράκτιες περιοχές πρέπει να τύχουν παρόμοιας προστασίας", ώστε να αποφευχθεί η οποιαδήποτε στρέβλωση του ανταγωνισμού. Τονίζουν, επίσης, ότι η λήψη τέτοιων μέτρων δεν πρέπει να οδηγήσει σε μεταστροφή από τις θαλάσσιες μεταφορές στις οδικές μεταφορές.

Το ΕΚ στηρίζει τη χρήση τεχνολογιών φιλικών προς το περιβάλλον και εναλλακτικών καυσίμων στα πλοία για την προώθηση της "πράσινης ναυτιλίας" και ζητά την "πλήρη αξιοποίηση των ικανοτήτων του ανταγωνιστικού ευρωπαϊκού ναυπηγικού κλάδου" και "την εύρεση λύσεων σε διεθνές επίπεδο με σκοπό την εξάλειψη των μεθόδων αθέμιτου ανταγωνισμού στη ναυπηγική βιομηχανία".

Το ΕΚ ζητά την επίλυση των όποιων διαφωνιών υπάρχουν σε ζητήματα οριοθέτησης στις θαλάσσιες ζώνες, την αντιμετώπιση προβλημάτων, όπως είναι η παράνομη αλιεία και η πειρατεία και επαναλαμβάνει το αίτημά του για βελτίωση της διαλειτουργικότητας των διαφόρων συστημάτων επιτήρησης, με προοπτική τη δημιουργία μιας Ευρωπαϊκής Ακτοφυλακής.

Στατιστικά

Η ΕΕ έχει 320.000 χιλιόμετρα ακτές και το ένα τρίτο των πολιτών της ζει κοντά σε αυτές (η τάση αυτή αυξάνεται). Οι οικονομικές δραστηριότητες του ανθρώπου στη θάλασσα και τις ακτές παράγουν του 40% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος της ΕΕ. Το 40% των ενδοευρωπαϊκών εμπορευματικών συναλλαγών και το 95% των εξαγωγών εκτός Ευρώπης πραγματοποιούνται μέσω της πλωτής οδού.