Του Μίλτου Ιωσήφ
Τώρα που η Χολυγουντιανή παραγωγή «Τροία» (με αναρίθμητες χολυγουντιανές ανακρίβειες) ετοιμάζεται να κατακλύσει τις σκοτεινές αίθουσες της Αθήνας, καλόν είναι να θυμηθούμε την πλούσια ιστορία μας που παίζει και μέσα από μύθους, όπως στην περίπτωση του «Χρυσόμαλλου Δέρατος». Στη μακρινή και φιλική μας Γεωργία, λοιπόν, η προϊθούσα άνοιξη διευκολύνει τις αρχαιολογικές ανασκαφές. Που αυτό «εφάπτεται» με τα ενεργειακά δρώμενα. Μα στο ότι η Χώρα αυτή όπου έκλεισε πρόσφατα με εκλογές το κεφάλαιο Εντβαρντ Σεβαρντνάντζε, δεν έχει μεν πετρελαιοπηγές, τα ερχόμενα 20 χρόνια, ωστόσο, χάρη στον πετρελαιαγωγό που θα διέλθει από το έδαφός της, θα αυξήσει κατά ένα ολοστρόγγυλο 15% το ΑΕΠ της –σε δολάρια κατά μισό δισεκατομμύριο δολάρια από διόδια του πετρελαιαγωγού αυτού. Οι τεχνικές εργασίες, λοιπόν, για την υποδομή και κατασκευή του αγωγού, που έχουν αναληφθεί για λογαριασμό κοινοπραξίας υπό την British Petroleum, «σκοτάφτουν» κατά καιρούς στις αρχαιολογικές «παράλληλες» ανασκαφές. Πράγματι, ο εν λόγω αγωγός των 1.758 χιλιομέτρων, που διέρχεται από εδάφη με πληθώρα αρχαιολογικών θησαυρών, έχει αφετηρία βέβαια την πετρελαιοφόρα Κασπία Θάλασσα και κατάληξη τη Μαύρη Θάλασσα. Είναι αγωγός που φιλοδοξεί να σώσει το Μπακού του Αζερμπαϊτζάν με το τουρκικό μεσογειακό λιμάνι Τσεϊχάν μέσω Τιφλίδας και έχει την κωδική συντομογραφία B.T.C. Κάποτε, θα φέρνει στη μεσόγειο μέχρι και ένα εκατομμύρια βαρέλια «μαύρου χρυσού» ημερησίως προς μέγιστο όφελος της μεσολαβούσας Γεωργίας. Όπως αναφέρθηκε τελευταία σε γαλλική ιστοσελίδα, κατά κάποιον τρόπο οι αρχαιολόγοι ευχαριστούν ολόθερμα τους κατασκευαστές αυτού του αγωγού και όπως εκμυστηρεύθηκε ο Τιμούρ Μεκβιλίντζε, συχνά η ΒΡ επιδοτεί τις αρχαιολογικές εργασίες δίνοντας κυριολεκτικά έναν δεύτερο μισθό (υπερπολύτιμο δεδομένης της σημερινής δημοσιονομικής κρίσεως στη γεωργία στους αρχαιολογικούς σκοπούς που με την κατάλληλη προσαρμογή των δικών τους εργασιών ‘συμβάλλουν» και στη χάραξη του πετρελαιαγωγού… Αναφέρεται σχετικά το παράδειγμα του γεωργιακού παραμεθορίου Κλυτέ, όπου συνεργείο της ΒΡ συνεργάζεται με τους αρχαιολόγους του γεωργιακού «Κέντρου αρχαιολογικών σπουδών» ώστε ο αγωγός της ΒΡ να μην κατακερματίσει το υδραγωγό που καθ’ όλες τις ενδείξεις οι Τούρκοι κατασκεύασαν επί Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και βρέθηκε τώρα χάρη στις επιτόπιες ανασκαφές σε βάθος περίπου ενός μέτρου. Εντεύθεν και οι μέσω διαπραγματεύσεων αμοιβαίες υποχωρήσεις προς το αμοιβαίο όφελος! Λόγου χάρη, η ΒΡ παραχωρεί χρόνο πρόσθετων ανασκαφών και οι αρχαιολόγοι «κοιτούν αδιάφορα» για κομμάτι του υδραγωγού που θα θίγει αμετάκλητα από τον ΒΤC. Μάλιστα οι κακές γλώσσες λένε ότι για παρόμοιες «διευκολύνσεις» η ΒΡ είναι αρκούντως γενναιόδωρη στα μέλη και τους επικεφαλής των αρχαιολογικών συνεργείων. Να λοιπόν που μπορεί να υποστηρίξει κανένας βασικά ότι σε μια από τις αρχαιότερες χώρες του κόσμου, όπως είναι η Γεωργία, ο πετρελαιαγωγός που θα φέρει μελλοντική ευμάρεια, συνυπάρχει άριστα με το ένδοξο παρελθόν γι ατο κοινό καλό. Και βέβαια μέσα από εύλογες αμοιβαίες υποχωρήσεις, που παραπέμπουν στην αδιαμφισβήτητη, θεμελιώδη και διαχρονική αξία του ελληνικότατου «Κοινού Νού».