«Κατέστη σαφές ότι τα συμφέροντα των κυβερνήσεων - μετόχων δεν μπορούν να συμβιβαστούν σε ικανοποιητικό βαθμό, ούτε αναμεταξύ τους ούτε με τους στόχους που έχουν θέσει η ΒΑΕ Systems και η EADS αναφορικά με τη συγχώνευσή τους». Με αυτή τη φράση οι δύο εταιρείες έγραψαν πρόωρα τους τίτλους τέλους για το εγχείρημα της δημιουργίας του μεγαλύτερου αεροναυπηγικού και εξοπλιστικού ομίλου παγκοσμίως, μέσω ενός deal με αξία που θα έφτανε τα 35 δισ. ευρώ

«Κατέστη σαφές ότι τα συμφέροντα των κυβερνήσεων - μετόχων δεν μπορούν να συμβιβαστούν σε ικανοποιητικό βαθμό, ούτε αναμεταξύ τους ούτε με τους στόχους που έχουν θέσει η ΒΑΕ Systems και η EADS αναφορικά με τη συγχώνευσή τους». Με αυτή τη φράση οι δύο εταιρείες έγραψαν πρόωρα τους τίτλους τέλους για το εγχείρημα της δημιουργίας του μεγαλύτερου αεροναυπηγικού και εξοπλιστικού ομίλου παγκοσμίως, μέσω ενός deal με αξία που θα έφτανε τα 35 δισ. ευρώ.

Επρόκειτο, ουσιαστικά, για μια προαναγγελθείσα εξέλιξη, με βάση την εικόνα που είχε δημιουργηθεί τις τελευταίες ημέρες. Ωστόσο, ήταν ο Γερμανός εκτελεστικός διευθυντής της EADS, Τομ Ρντερς, ο οποίος ξεκαθάρισε σε ποιον αναλογεί το μεγαλύτερο μέρος της ευθύνης. «Οι κυβερνήσεις Γαλλίας και Βρετανίας ήταν υπέρ της συγχώνευσης.

Αιτιολογία

Αντιθέτως, η Γερμανία δεν έδωσε καμία ισχυρή αιτιολογία για την αντίθεσή της. Σας προτείνω να απευθυνθείτε σε αυτούς», δήλωσε χαρακτηριστικά ο εκπρόσωπός του, μην αφήνοντας κανένα περιθώριο παρανόησης.

«Η Γερμανία μπλοκάρισε τη συμφωνία, παρά το γεγονός ότι όλες οι απαιτήσεις της ικανοποιήθηκαν(...). Αυτός που είπε τελικά το «όχι» είναι ο Λαρς-Χέντρικ Ρέλερ (ο κορυφαίος οικονομικός σύμβουλος της Μέρκελ)», δήλωσε στο πρακτορείο Reuters μια πηγή από τον στενό κύκλο των διαπραγματευτών. «Η Μέρκελ είναι εναντίον της συμφωνίας αυτής, χωρίς να εξηγεί γιατί», δήλωσε ένας άλλος αξιωματούχος. Γιατί, όμως, το Βερολίνο αποφάσισε τελικώς να τηρήσει αυτή τη στάση;

Οι Γερμανοί, είτε ως κράτος είτε μέσω της Daimler, ελέγχουν σήμερα το 22,35% του μετοχικού κεφαλαίου της EADS -ακριβώς, δηλαδή, όσο και οι Γάλλοι. Σε ενδεχόμενη συγχώνευση είναι προφανές ότι το ποσοστό τους θα μειωνόταν -όμως, απαίτησαν και διασφάλισαν ότι θα παραμείνει ίδιο με των Γάλλων, ενώ θα είχαν δικαίωμα βέτο, όπως και το Παρίσι. Παράλληλα, ήταν βέβαιο ότι ορισμένα από τα διοικητικά κέντρα του νέου ομίλου θα είχαν έδρα τη Γερμανία.

Ωστόσο, η Μέρκελ και οι σύμβουλοί της δεν αρκέστηκαν σε τίποτε από όλα αυτά και πρόκριναν, πάνω από όλα, τα πολιτικά τους συμφέροντα. Μέτρησαν, δηλαδή, το γεγονός ότι ενώ στην EADS έχουν την απόλυτη πλειοψηφία με τους Γάλλους και τους Ισπανούς, στον νέο όμιλο θα έχαναν το πάνω χέρι, δίνοντας δύναμη στους Βρετανούς. Οι οποίοι, με τη σειρά τους, αφενός δίνουν προτεραιότητα στους νόμους της αγοράς έναντι των «εθνικών συμφερόντων», ενώ, αφετέρου, έχουν στενούς δεσμούς με τις ΗΠΑ.

Απομάκρυνση

Ετσι, σε μια φάση μεγάλων ανακατατάξεων και έντονων συζητήσεων για το μέλλον της Ευρώπης, οι Γερμανοί αποφάσισαν να μην διακινδυνεύσουν. Πολύ περισσότερο καθώς το Λονδίνο κινείται σε κατεύθυνση απομάκρυνσης από την Ε.Ε., κάτι που σημαίνει ότι θα είναι όλο και πιο δύσκολο να χαραχτεί ενιαία στρατηγική μαζί του σε κρίσιμα θέματα, όπως αυτό των εξοπλισμών. Πλέον, όπως σημείωναν χθες οι Financial Times, η BAE ενδέχεται να στραφεί πλήρως προς τους Αμερικανούς και να εξετάσει σοβαρά τη συγχώνευσή της με μία εκ των Boeing ή Lockheed Martin.

(από την εφημερίδα "ΗΜΕΡΗΣΙΑ", 11/10/2012)