Κώλυμα έχει εμφανιστεί στις διαπραγματεύσεις της κυπριακής κυβέρνησης με την ολλανδική Vopak για το τερματικό πετρελαίου που σκοπεύει η τελευταία να κατασκευάσει, καθώς εγείρονται ζητήματα νομιμότητας.

Κώλυμα έχει εμφανιστεί στις διαπραγματεύσεις της κυπριακής κυβέρνησης με την ολλανδική Vopak για το τερματικό πετρελαίου που σκοπεύει η τελευταία να κατασκευάσει, καθώς εγείρονται ζητήματα νομιμότητας.

Πιο αναλυτικά, το πρόβλημα υπάρχει επειδή η Vopak χαρακτηρίστηκε από το υπουργικό συμβούλιο ως στρατηγικός συνεργάτης για το έργο του τερματικού, πράγμα που σημαίνει ότι πρόκειται για σύμπραξη του δημοσίου με τον ιδιωτικό τομέα και κατ’ επέκταση μπαίνουν στη μέση οι προβλέψεις του Μνημονίου.

Όπως σημειώνει η εφημερίδα Φιλελεύθερος, στην παράγραφο 3.5 μεταξύ άλλων προβλέπεται πως η Κυβέρνηση, «θα δεσμευτεί ότι δεν θα εισέλθει σε οποιαδήποτε προσφορά και δεν θα προσυπογράψει οποιαδήποτε καινούργια Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) πριν την εφαρμογή του νομικού και θεσμικού πλαισίου για τις ΣΔΙΤ, εξαιρουμένων οποιονδήποτε έργων θα έχουν εμπορική κατάληξη μέχρι το τέλος του Οκτώβριου του 2012». Αυτό από πολλούς ερμηνεύεται ως ουσιαστική δέσμευση της κυβέρνησης που περιλαμβάνει και τη συμφωνία συνεργασίας με τη Vopak για το τερματικό υγρών καυσίμων.

Πέρα από αυτό, υπάρχουν και άλλοι λόγοι που δυσχεραίνουν την ολοκλήρωση της συμφωνίας. Καταρχήν, το γεγονός ότι ένας από τους κυριότερους συνεταίρους, ο Κυπριακός Οργανισμός Διαχείρισης και Αποθήκευσης Πετρελαιοειδών, συμμετέχει μεν στις διαπραγματεύσεις, δεν θα μπορεί όμως να συμμετάσχει στο τερματικό διότι η νομοθεσία ίδρυσης και λειτουργίας του, δεν του δίνει το δικαίωμα να συμμετέχει σε κοινοπραξίες ή εταιρείες με άλλους μετόχους παρά μόνο σε θυγατρικές στις οποίες θα είναι 100% μέτοχος.

Επίσης, η νομοθεσία δεν επιτρέπει την παραχώρηση ή εκμίσθωση της κρατικής γης στο Βασιλικό σε οποιαδήποτε εταιρεία – ακόμα και αν αυτή είναι κρατική ή σε αυτή συμμετέχουν κρατικές εταιρείες.