Το σύστημα εμπορίας εκπομπών για τις αερογραμμές μετατρέπεται σε «πολιτικό ζήτημα για την επιρροή της ΕΕ στην παγκόσμια σκηνή», τόνισαν την Πέμπτη (23 Ιανουαρίου) ευρωβουλευτές και εκπρόσωποι της βιομηχανίας, ενόψει της κρίσιμης ψηφοφορίας της επιτροπής περιβάλλοντος της Ευρωβουλής στις 30 Ιανουαρίου

Το σύστημα εμπορίας εκπομπών για τις αερογραμμές μετατρέπεται σε «πολιτικό ζήτημα για την επιρροή της ΕΕ στην παγκόσμια σκηνή», τόνισαν την Πέμπτη (23 Ιανουαρίου) ευρωβουλευτές και εκπρόσωποι της βιομηχανίας, ενόψει της κρίσιμης ψηφοφορίας της επιτροπής περιβάλλοντος της Ευρωβουλής στις 30 Ιανουαρίου.

Ο εισηγητής της Ευρωβουλής για το σύστημα εμπορίας εκπομπών και τις αερογραμμές, Peter Liese, απειλεί να μπλοκάρει την τροποποίηση της υφιστάμενης νομοθεσίας εάν η Κομισιόν δεν αναφέρει ποιες χώρες υπονομεύουν το εν λόγω σύστημα της ΕΕ.

Η Κομισιόν προηγουμένως είχε επιβεβαιώσει ότι υπάρχει «πολιτικά υποκινούμενη μη συμμόρφωση» μεταξύ ορισμένων κρατών μελών, αλλά δεν έκανε αναφορά από ποια κράτη συγκεκριμένα, παρά τις επίμονες ερωτήσεις ευρωβουλευτών.

«Είμαι ειλικρινά σοκαρισμένος από τη λίγη προσοχή που δίνουν στο θέμα τα κράτη μέλη», είπε στις 23 Ιανουαρίου στην Ευρωβουλή ο Liese. «Με αυτή την κατάσταση, δεν είμαι έτοιμος να ολοκληρώσω την τριλογία , όταν δεν γνωρίζουμε καθόλου εάν η παρούσα νομοθεσία εφαρμόζεται ή όχι», συνέχισε, αναφερόμενος στις ξένες αερογραμμές που πραγματοποιούν πτήσεις εντός της ΕΕ, χωρίς να καταβάλλουν το μερίδιό τους. 

Το 2012, η ΕΕ ξεκίνησε την εφαρμογή του συστήματος εμπορίας εκπομπών σε όλες τις αερογραμμές που χρησιμοποιούν τα αεροδρόμια της ΕΕ. Ωστόσο η ισχυρή αντίδραση ΗΠΑ, Κίνας, Ρωσίας και Ινδίας ανάγκασαν την ΕΕ να παγώσει την εφαρμογή της νομοθεσίας και να μειώσει το πεδίο εφαρμογής στις αερογραμμές που λειτουργούν μόνο εντός της ΕΕ, ενόψει μιας διεθνούς συμφωνίας στο πλαίσιο του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO).

Πυρά κατά της Airbus

Ωστόσο φαίνεται ότι κάποιες ξένες αερογραμμές έχουν παραβιάσει τους ευρωπαϊκούς κανόνες. Στην συνάντηση στην Ευρωβουλή, οι ευρωβουλευτές αντάλλαξαν πληροφορίες για τις κινεζικές αερογραμμές που κάνουν πτήσεις εντός της ΕΕ, ακόμη για το εσωτερικό της Γερμανίας, χωρίς να συμμορφώνονται με τη νομοθεσία για το CO2.

 «Η Air China ταξιδεύει τακτικά μεταξύ Αθήνας και Μονάχου, και η China Eastern μεταξύ Φρανκφούρτης και Αμβούργου… χωρίς να συμμορφώνονται», είπε η ευρωβουλευτής Satu Hassi, καλώντας την Κομισιόν «να ξεκαθαρίσει τόσο στις αερογραμμές όσο και στα κράτη μέλη» ότι πρέπει να συμμορφωθούν με τους ευρωπαϊκούς κανόνες.

 «Όταν οι Κινέζοι αρνούνται να πληρώσουν για τις πτήσεις εντός της ΕΕ, τότε θα πρέπει να υπάρχει ισχυρή αντίδραση», τόνισε η Φιλανδή ευρωβουλευτής των Πρασίνων. «Φανταστείτε να λειτουργούσαν μια μονάδα παραγωγής ενέργειας στην Ευρώπη χωρίς να ακολουθούν τους κανόνες», συνέχισε.

Για τους ευρωβουλευτές και τους πράσινους ακτιβιστές, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία και Γερμανία που έχουν μερίδια στην Airbus, έχουν κάνει πίσω λόγω των «οικονομικών εκβιασμών» της Κίνας, που τους απείλησε να μην αγοράζει πλέον αεροσκάφη Airbus εάν η ΕΕ συνεχίσει την εφαρμογή της νομοθεσίας.

Σε επιστολή το 2012 προς την κυβέρνηση της Κίνας, η οποία σόκαρε τους Ευρωπαίους, ο διευθύνων σύμβουλος της Airbus Fabrice Brégier, έγραψε ότι «υποστηρίζει πλήρως την κινεζική θέση αναφορικά με το σύστημα εμπορίας εκπομπών και τις αερογραμμές», προσθέτοντας ότι η εταιρεία είναι «ιδιαίτερα δραστήρια» στο να «πείσει την Κομισιόν» και να «διασφαλίσει ότι οι κινεζικές αερογραμμές δεν θα επηρεαστούν άδικα από το σύστημα εκπομπών».

 «Εάν ο ICAO δεν βρει λύση σε ένα χρόνο, θα πρέπει να επιμείνουμε σε ό, τι προτείναμε», είπε ο Ολλανδός ευρωβουλευτής Gerben-Jan Gerbrandy, προειδοποιώντας ότι «αυτό πάει ακόμη παραπέρα από τις αερογραμμές» καθώς πρόκειται για την «κυριαρχία» της ΕΕ και την «ισχύ της σε παγκόσμιο επίπεδο».

«Εάν υποκύψουμε στις οικονομικές και πολιτικές πιέσεις, θα χάσουμε την αξιοπιστία μας», είπε ο Ολλανδός.

Η άποψη του Ολλανδού βρίσκει σύμφωνες τις αερογραμμές χαμηλού κόστους που νιώθουν ότι τιμωρούνται από το πάγωμα του συστήματος εμπορίας εκπομπών για τις διεθνείς αερογραμμές, καθώς πετούν σχεδόν αποκλειστικά στην Ευρώπη. Ο γενικός γραμματέας των Ένωσης Αερογραμμών Χαμηλού Κόστους, John Hanlon, τόνισε ότι η ΕΕ «πρέπει να καταστήσει σαφές ότι το τελεσίγραφό της είναι πραγματικό» επιστρέφοντας στην αρχική της απόφαση για πλήρη εφαρμογή του συστήματος εμπορίας εκπομπών μετά από ένα χρόνο.

Στο σχέδιο έκθεσής του, ο Peter Liese πιέζει την Κομισιόν να αλλάξει την τωρινή της προθεσμία του 2020 και να επιστρέψει στην πλήρη εφαρμογή του συστήματος εμπορίας εκπομπών από το 2016, σε περίπτωση που δεν βρεθεί συμφωνία σε επίπεδο Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας.

(euractiv.gr, 27/01/2014)