Η γεωπολιτική κρίση που προκλήθηκε από την προσάρτηση της Κριμαίας στη Ρωσία φαίνεται να απομακρύνεται. Αλλά για τους δύο εκατομμύρια πολίτες που κατοικούν σε αυτήν, μια νέα κρίση ξεκινάει. Παρά τους ιστορικούς και πολιτισμικούς δεσμούς με τη Ρωσία, η Ουκρανία παρείχε όλων των ειδών τις υπηρεσίες και τα αγαθά, από τον τραπεζικό κλάδο μέχρι τον κλάδο της εστίασης, στους Ουκρανούς παραθεριστές της Κριμαίας, οι οποίοι εκπροσωπούσαν το 70% του τουρισμού στην περιοχή. Καθώς οι δεσμοί αυτοί έχουν διαρραγεί, η Κριμαία αντιμετωπίζει μεγάλα οικονομικά προβλήματα

Η γεωπολιτική κρίση που προκλήθηκε από την προσάρτηση της Κριμαίας στη Ρωσία φαίνεται να απομακρύνεται. Αλλά για τους δύο εκατομμύρια πολίτες που κατοικούν σε αυτήν, μια νέα κρίση ξεκινάει. Παρά τους ιστορικούς και πολιτισμικούς δεσμούς με τη Ρωσία, η Ουκρανία παρείχε όλων των ειδών τις υπηρεσίες και τα αγαθά, από τον τραπεζικό κλάδο μέχρι τον κλάδο της εστίασης, στους Ουκρανούς παραθεριστές της Κριμαίας, οι οποίοι εκπροσωπούσαν το 70% του τουρισμού στην περιοχή. Καθώς οι δεσμοί αυτοί έχουν διαρραγεί, η Κριμαία αντιμετωπίζει μεγάλα οικονομικά προβλήματα.

Πλήγμα στον τουρισμό

Ο τουρισμός έχει καταρρεύσει, το τραπεζικό σύστημα είναι κλονισμένο και οι τιμές αυξάνονται, καθώς η Ρωσία περιορίζει τις αποστολές προϊόντων από την Ουκρανία. Ακόμη και η McDonald’s αποσύρθηκε, κλείνοντας τρία εστιατόρια. Η Ρωσία έχει υποσχεθεί πως θα στηρίξει την οικονομία της Κριμαίας –ανακοινώνοντας, μάλιστα, σχέδια για τη δημιουργία μιας ζώνης καζίνο τύπου Λας Βέγκας. Αλλά ακόμη και σε αυτήν την περίπτωση, η Κριμαία δεν θα μπορέσει να αποφύγει αυτό που περιέγραψε ο πρωθυπουργός Σεργκέι Αξιόνοφ ως «προσωρινές οικονομικές δυσκολίες».

Το πλήγμα που έχει υποστεί ο τουρισμός είναι μεγάλο. Ξενοδοχεία που κανονικά θα ήταν γεμάτα τον Μάιο εμφάνισαν πληρότητα μόλις 20%, σύμφωνα με τις πληροφορίες ενός τουριστικού πρακτορείου που επικαλείται σε δημοσίευμά της η Μοscow Times τον περασμένο μήνα.

Το υπουργείο Τουρισμού της Κριμαίας εκτιμά ότι το ήμισυ του πληθυσμού στη χερσόνησο διασφαλίζει τα όποια έσοδά του από τον τουρισμό. «Χάσαμε πολλά λόγω μιας ασταθούς κατάστασης», δήλωσε ο Μίκαελ Μπούζνκοφ, διευθυντής του ξενοδοχείου Porto Mare στην παραθαλάσσια πόλη Αλούστα. Οπως και άλλοι ξενοδόχοι, ο κ. Μπούζνκοφ ευελπιστεί η περιοχή να προσελκύσει ξανά παραθεριστές από την Ουκρανία, αλλά και να αποκτήσει νέα πελατεία από τη Ρωσία. «Ο κόσμος αρχίζει να ξανάρχεται, αλλά πρέπει να γίνει πολλή δουλειά ακόμη», δηλώνει χαρακτηριστικά.

Αύξηση τιμών τροφίμων

Οι τιμές των τροφίμων αυξάνονται διότι οι νέοι έλεγχοι στα σύνορα ανάμεσα στην Κριμαία και την Ουκρανία περιορίζουν την προσφορά τροφίμων στη χερσόνησο, σύμφωνα με το Διεθνές Κέντρο Πολιτικών Σπουδών στο Κίεβο. Η Ρωσία, επικαλούμενη υγειονομικούς και άλλους κανόνες, αρνείται να αποδεχθεί συγκεκριμένες αποστολές αγαθών από την Ουκρανία, οι οποίες προμήθευαν το 80% των τροφίμων στα ράφια των σούπερ μάρκετ στην Κριμαία, τονίζει ο Ιαροσλάβ Κοβάλτσουκ, πολιτικός αναλυτής στο προαναφερόμενο ερευνητικό κέντρο. «Εκτιμάμε ότι οι τιμές θα αυξηθούν κατά 25% με 50% μέσα στους επόμενους μήνες», τονίζει ο κ. Κοβάλτσουκ. Κι ενώ η Ρωσία έχει αυξήσει κατά 50% τις απολαβές των συνταξιούχων στην Κριμαία και πρόκειται να ενισχύσει τους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων, «το τελικό αποτέλεσμα θα είναι ανεπαίσθητο εάν αυξηθούν οι τιμές».

Χωρίς τράπεζες

Το λουκέτο που μπήκε στις τράπεζες που λειτουργούσαν στο πλαίσιο της ουκρανικής νομοθεσίας και η αντικατάσταση της ουκρανικής γρίβνας με το ρωσικό ρούβλι είναι δύο παράμετροι που έχουν δυσχεράνει περαιτέρω τις συνθήκες στην Κριμαία. Σχεδόν κάθε τράπεζα έχει κλείσει και έτσι μοναδική επιλογή των πελατών είναι να επιδιώξουν αποζημίωση από την υπηρεσία εγγύησης καταθέσεων της Ρωσίας. Η Μόσχα έχει εγγυηθεί την κάλυψη των καταθέσεων έως και 20.000 δολαρίων ή 14.700 ευρώ. Σήμερα, οι περισσότερες συναλλαγές στην Κριμαία εκτελούνται με μετρητά διότι τα συστήματα χρεωστικών και πιστωτικών καρτών απλά δεν λειτουργούν.

Οι υποσχέσεις της Μόσχας

Η Κριμαία ήταν και είναι, ούτως ή άλλως, μια φτωχή περιοχή. Το κατά κεφαλήν ΑΕΠ κυμαίνεται στις 2.500 δολάρια, αντανακλώντας το ένα τέταρτο που ισχύει στο Κίεβο, την πρωτεύουσα της Ουκρανίας. Η Ρωσία έχει υποσχεθεί να διοχετεύσει έως και 48 δισ. δολάρια ή 35,28 δισ. ευρώ στην Κριμαία εντός της επόμενης δεκαετίας, συμπεριλαμβανομένων της κατασκευής νέων οδικών δικτύων, της αναβάθμισης της υποδομής των αεροδρομίων και της κατασκευής γέφυρας πέντε χιλιομέτρων που θα ενώνει τη χερσόνησο με τη Ρωσία. Παρ’ όλα αυτά, ουδείς μπορεί να υποσχεθεί την υλοποίηση αυτών των δεσμεύσεων, καθώς η ίδια η ρωσική οικονομία διολισθαίνει σε ύφεση. Προς το παρόν, η Ρωσία είναι απομονωμένη από τον υπόλοιπο κόσμο περισσότερο από ποτέ. Η δραστηριότητα στον ναυτιλιακό κλάδο που δραστηριοποιείται στη Μαύρη Θάλασσα, ένας ακόμη πυλώνας στην οικονομία της περιοχής, έχει «παγώσει» λόγω της ουκρανικής κρίσης. «Τα λιμάνια της Κριμαίας βρίσκονται σε κατάσταση λήθης», επιβεβαιώνει ο Βαλερί Μπελγιάκοφ, υποδιοικητής του Τέρμγιουκ, λιμανιού στην Κριμαία.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")