Μπορεί η παρατεταμένη κάμψη της τιμής του πετρελαίου να προκαλεί νευρικότητα στις διεθνείς χρηματιστηριακές αγορές, ωστόσο οι εφοπλιστές έχουν κάθε λόγο να χαμογελούν με αυτή την εξέλιξη. Τουλάχιστον αυτό υποστηρίζει η Pareto Securities και ο αναλυτής της, κ. Nicolai Hansteen, σε έκθεση που παρουσιάσθηκε πρόσφατα στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών κατά τη διάρκεια εκδήλωσης για την 30ή επέτειο του Κέντρου Ναυτιλίας «Κώστας Γραμμένος»

Μπορεί η παρατεταμένη κάμψη της τιμής του πετρελαίου να προκαλεί νευρικότητα στις διεθνείς χρηματιστηριακές αγορές, ωστόσο οι εφοπλιστές έχουν κάθε λόγο να χαμογελούν με αυτή την εξέλιξη. Τουλάχιστον αυτό υποστηρίζει η Pareto Securities και ο αναλυτής της, κ. Nicolai Hansteen, σε έκθεση που παρουσιάσθηκε πρόσφατα στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών κατά τη διάρκεια εκδήλωσης για την 30ή επέτειο του Κέντρου Ναυτιλίας «Κώστας Γραμμένος».

Οι χαμηλότερες τιμές του πετρελαίου οι οποίες σήμερα κινούνται σε επίπεδα κάτω των 70 δολ./βαρέλι μπορεί σε συνδυασμό με την πρόσφατη απόφαση των χωρών του ΟΠΕΚ στη Βιέννη να διατηρήσουν αμετάβλητη την παραγωγή του «μαύρου χρυσού», να λειτουργήσουν ευεργετικά για την παγκόσμια ναυτιλία. Και αυτό για τους εξής τέσσερις λόγους:

  • Πρώτον, γιατί -κατά πάσα πιθανότητα- θα τονώσουν την παγκόσμια ανάπτυξη. Τον Οκτώβριο, το ΔΝΤ προέβλεπε ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας το 2015 λόγω της πορείας των αναπτυγμένων αλλά και των αναδυόμενων χωρών και έκανε λόγο για ρυθμούς ανάπτυξης της τάξης του 3,8%. Από τότε μέχρι σήμερα, οι τιμές του πετρελαίου έχουν υποχωρήσει δραστικά, κάτι που λειτουργεί ευεργετικά για χώρες όπως η Κίνα, η Νότια Κορέα και η Ιαπωνία, οι οποίες υστερούν σε ενεργειακούς πόρους. Υπολογίζεται πως μια μείωση της τιμής του πετρελαίου κατά 10 δολάρια το βαρέλι, θα συμβάλει στην αύξηση των ρυθμών ανάπτυξης κατά 0,1%. Έτσι, εάν οι τιμές του πετρελαίου παραμείνουν σε χαμηλά επίπεδα, η παγκόσμια οικονομία στο σύνολό της θα ωφεληθεί.
  • Δεύτερον, θα ενισχύσουν τη ζήτηση για πετρέλαιο κατά περίπου 1%, ή σχεδόν κατά 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα το 2015, με τη μεγαλύτερη ζήτηση να προέρχεται από τις ασιατικές οικονομίες που υστερούν σε ενεργειακούς πόρους.
  • Τρίτον, θα μεγαλώσουν τη ζήτηση για δεξαμενόπλοια και θαλάσσιες μεταφορές. Η αυξημένη ζήτηση για πετρέλαιο θα συμβάλει, ώστε τα δεξαμενόπλοια που προμηθεύουν τις χώρες της Άπω Ανατολής και τον Περσικό Κόλπο να χρησιμοποιούν μεγαλύτερο μέρος της χωρητικότητάς τους, ακριβαίνοντας τους ναύλους σε σχέση με τα σημερινά επίπεδα.
  • Τέταρτον, θα μειώσουν τις τιμές του βαρέως μαζούτ (HFO) και του ναυτιλιακού ντίζελ (MDO) που χρησιμοποιoύν τα εμπορικά πλοία, περιορίζοντας το κόστος των καυσίμων και εξασφαλίζοντας περισσότερα κέρδη για τους εφοπλιστές.

Αισιοδοξία στους Έλληνες εφοπλιστές
Σύμφωνα με την Pareto Securities, οι μεγάλοι κερδισμένοι από την υποχώρηση των τιμών του πετρελαίου θα είναι τα τάνκερ και τα πλοία μεταφοράς υγραερίου και λιγότερο τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων. Προοπτικές για «καλύτερες ημέρες» υπάρχουν και για τους άλλους τύπους πλοίων, όπως τα LPG και LNG (μεταφοράς υγροποιημένου πετρελαίου και φυσικού αερίου, αντίστοιχα).

Συνολικά, η Pareto προβλέπει ότι η μείωση των τιμών του πετρελαίου μπορεί να οδηγήσει τη ναυτιλιακή αγορά σε μεσοσταθμική άνοδο 5% σε ετήσια βάση για το διάστημα 2015-2016. Η άνοδος αυτή, μπορεί να συμβάλει στην αύξηση της χωρητικότητας των πλοίων και να εξισορροπήσει την υπερπροσφορά που παρατηρείται σήμερα.

Την αισιοδοξία αυτή σε ένα βαθμό συμμερίζονται και οι Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι μετά από μια σχεδόν καταστροφική πενταετία 2008-2012, όπου η αγορά ήταν σε παρατεταμένη πτώση, ελπίζουν σε ανάκαμψη και παρά τις δραστικές αλλαγές που συντελούνται στον κλάδο τους εμφανίζονται αποφασισμένοι όχι μόνο να διατηρήσουν την πρωτοκαθεδρία αλλά και να ισχυροποιήσουν τη θέση τους.

Μάλιστα, ο γενικός διευθυντής της Golden Union Shipping, Ελευθέριος Βενιάμης μιλώντας σε εκδήλωση για τη ναυτιλία που διοργανώθηκε προέβη στην εκτίμηση ότι η νέα χρόνια θα είναι καλύτερη από τη φετινή, η οποία αποδεικνύεται πολύ δυσκολότερη απ' ό,τι αρχικά είχε προβλεφθεί, με τα περισσότερα προβλήματα να εντοπίζονται στο τρίτο τρίμηνο. Εξίσου δύσκολη όμως είναι η κατάσταση και τον Δεκέμβριο, μεγαλώνοντας την απογοήτευση.

Ο κ. Βενιάμης έσπευσε πάντως να επισημάνει πως παρά τις θετικές ενδείξεις για τις θαλάσσιες μεταφορές εμπορευμάτων, όπως η σταθερά υψηλή ζήτηση για σιδηρομεταλλεύματα από την Κίνα, δεν αποκλείονται και εκπλήξεις, οι οποίες μπορεί να ανατρέψουν τα δεδομένα είτε προς το χειρότερο είτε και προς το καλύτερο.

(από την εφημερίδα "ΗΜΕΡΗΣΙΑ", 13/12/2014)