Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία BMW συμπληρώνει εκατό χρόνια από την ίδρυσή της το 2016. Την ίδια χρονιά έληγε και το συμβόλαιο του διευθύνοντος συμβούλου της, Νόρμπερτ Ράιχοφερ. Τι πιο ταιριαστά συμβολικό από το να σηματοδοτηθεί η είσοδος της εταιρείας στον δεύτερο αιώνα ζωής της με την ανανέωση της ηγεσίας της;

Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία BMW συμπληρώνει εκατό χρόνια από την ίδρυσή της το 2016. Την ίδια χρονιά έληγε και το συμβόλαιο του διευθύνοντος συμβούλου της, Νόρμπερτ Ράιχοφερ. Τι πιο ταιριαστά συμβολικό από το να σηματοδοτηθεί η είσοδος της εταιρείας στον δεύτερο αιώνα ζωής της με την ανανέωση της ηγεσίας της;

Όμως, μερικές φορές τα σχέδια ανατρέπονται, ακόμα και στη Γερμανία. Στην προκειμένη περίπτωση, η αιφνιδιαστική αποχώρηση του επικεφαλής του τμήματος έρευνας και ανάπτυξης της BMW, Χέρμπερτ Ντις, την περασμένη Τρίτη και η μεταπήδησή του στην ανταγωνιστική Volskwagen (όπου προαλείφεται κατά τα φαινόμενα να διαδεχθεί τον Μάρτιν Βίντερκορν στην ηγεσία του ομίλου), εξώθησε την BMW να επισπεύσει τα δικά της πλάνα για τις αλλαγές στα ανώτατα κλιμάκιά της.

Έτσι, λίγες ώρες μετά την «αυτομόληση» του Ντις, η BMW τάραξε τα νερά του κλάδου ανακοινώνοντας ότι τον Μάιο του 2015, μετά την ετήσια γενική συνέλευση της εταιρείας, ο Χάραλντ Κρούγκερ, νυν διευθυντής παραγωγής της BMW, θα αναλάβει το πηδάλιο του ομίλου, διαδεχόμενος τον Ράιχοφερ. Αυτός, με τη σειρά του θα μεταπηδήσει στην προεδρία του εποπτικού συμβουλίου της BMW, θέση που κατέχει σήμερα ο 71χρονος Γιόαχιμ Μίλμπεργκ, που λογικά θα συνταξιοδοτηθεί.

Η επόμενη γενιά
Ο 49χρονος Κρούγκερ θα γίνει έτσι ο νεότερος επικεφαλής μεγάλης αυτοκινητοβιομηχανίας, μπαίνοντας σε ένα εκλεκτό κλαμπ που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την 52χρονη Μαίρη Μπάρα, την επικεφαλής της General Motors, τον 53χρονο διευθύνοντα σύμβουλο της Ford Motors Μαρκ Φιλντς και τον 60χρονο Κάρλος Γκοσν, το αφεντικό της γαλλικής Renault και της ιαπωνικής Nissan. «Ο κλάδος αυτοκινητοβιομηχανίας διεθνώς διέρχεται μια περίοδο κοσμογονικών αλλαγών.

Για να παραμείνουμε η κορυφαία εταιρεία κατασκευής πολυτελών αυτοκινήτων και να διαμορφώσουμε τα οχήματα του μέλλοντος, έπρεπε να παραδώσουμε τα ηνία στην επόμενη γενιά, την κατάλληλη στιγμή», δήλωσε ο Μίλμπεργκ. Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο Στέφαν Κουάντ, αντιπρόεδρος του εποπτικού συμβουλίου και μέλος της βαθύπλουτης οικογένειας Κουάντ που ελέγχει το 47% των μετοχών της BMW με δικαίωμα ψήφου: «Κάναμε τα πρώτα βήματα για την αλλαγή φρουράς, συνδυάζοντας την εμπειρία και τη συνέχεια με τη δημιουργική ενέργεια της νέας γενιάς. Ο συνδυασμός αυτός είναι ζωτικής σημασίας για τη μελλοντική επιτυχία του ομίλου».

Πλούσια εμπειρία
Παρά το νεαρό της ηλικίας του, ο Κρούγκερ, γέννημα-θρέμμα της BMW. είναι πολύπειρο στέλεχος που έχει δοκιμαστεί σε πολλές κρίσιμες θέσεις. Ξεκίνησε την καριέρα του στην BMW το 1992, όπου προσελήφθη ως δόκιμος αμέσως μετά την αποφοίτησή του από την πολυτεχνική σχολή του Άαχεν (την κορυφαία της Γερμανίας) όπου σπούδασε μηχανολόγος μηχανικός. Μια από τις πρώτες σημαντικές αποστολές που ανέλαβε ήταν η κατασκευή εργοστασίου της BMW στο Σπάρτανμπεργκ της Νότιας Καρολίνα. Την περίοδο εκείνη, η δημιουργία μιας ανταγωνιστικής μονάδας στις ΗΠΑ ήταν δύσκολη υπόθεση για μια εταιρεία που φημίζεται για την ακρίβεια και την ποιότητά της.

Το 1994, ο στόχος παραγωγής της μονάδας ήταν 50.000 αυτοκίνητα τον χρόνο. Το 2016, το Σπάρτανμπεργκ θα είναι το μεγαλύτερο εργοστάσιο της BMW παγκοσμίως, με παραγωγική δυναμικότητα 450.000 αυτοκινήτων ετησίως και τη συνολική επένδυση της εταιρείας σε αυτό να υπερβαίνει τα 7,3 δισ. δολάρια. Μετά από μια επιτυχημένη θητεία ως υπεύθυνος για τα εργοστάσια κινητήρων της BMW στη Βρετανία, ο Κρούγκερ ανέλαβε θέση στο Δ.Σ. της εταιρείας το 2008 και προήχθη σε επικεφαλής ανθρωπίνου δυναμικού.

Στη συνέχεια ανέλαβε την ευθύνη για τα σήματα Mini, Rolls Royce και για τις μοτοσικλέτες του ομίλου, ακολουθώντας τη μακρά παράδοση της BMW να μετακινεί τους καλύτερους μηχανικούς της σε άλλα διοικητικά πόστα όταν τους προορίζει για τις κορυφαίες θέσεις της ιεραρχίας. Όταν επελέγη για τη θέση του επικεφαλής παραγωγής της BMW το 2013, επρόκειτο για ισχυρό σήμα ότι προαλείφεται για τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου. Οι δύο προηγούμενοι CEO, ο Ράιχοφερ και ο Μίλμπεργκ, είχαν αμφότεροι περάσει από τη διεύθυνση παραγωγής, το τελευταίο σκαλοπάτι πριν από την γενική διεύθυνση του ομίλου.

Μεγάλες προκλήσεις
Το ερώτημα που εγείρεται είναι πώς θα χειριστεί ο Κρούγκερ τη βαριά κληρονομιά που του αφήνει ο προκάτοχός του και ποιο θα είναι το δικό του στίγμα: Ο Ράιχοφερ που ανέλαβε επικεφαλής της BMW το 2006 χαίρει μεγάλης εκτίμησης στον κλάδο: Προέβλεψε μεταξύ άλλων τις επιπτώσεις που θα είχε η χρηματοοικονομική κρίση στις πωλήσεις αυτοκινήτων και μείωσε εγκαίρως την παραγωγή, αποφεύγοντας σε μεγάλο βαθμό τις απώλειες που υπέστησαν οι ανταγωνιστές, με πρώτη και καλύτερη τη Mercedes-Benz. Λάνσαρε, επίσης, το Mini και τη σειρά 1, εφευρίσκοντας ουσιαστικά την κατηγορία των μικρών αυτοκινήτων πολυτελείας, ενώ πρόσφατα εισήλθε και στην κατηγορία των ηλεκτροκίνητων και υβριδικών αυτοκινήτων, με τα μοντέλα i3 και i8. Υπό την ηγεσία του Ράιχοφερ, οι πωλήσεις της BMW που το 2006 ήταν κάτω από 1,4 εκατ. οχήματα, φέτος θα υπερβούν τα 2 εκατ. αυτοκίνητα, ξεπερνώντας την Audi της VW αλλά και τη Mercedes.

O Κρούγκερ ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ότι η BMW θα δημιουργήσει την υβριδική εκδοχή όλων των συμβατικών μοντέλων της BMW, ανταποκρινόμενος έτσι στην πίεση που δέχεται η αυτοκινητοβιομηχανία να μειώσει τις εκπομπές ρύπων, αναπτύσσοντας μοντέλα πιο φιλικά στο περιβάλλον. Η άλλη μεγάλη πρόκληση που θα κληθεί να χειριστεί είναι η μετατόπιση του κέντρου βάρους της διεθνούς αγοράς Ι.Χ. από την Ευρώπη προς την Ασία, το μέλλον της Mini και της Rolls Royce. Όπως προβλέπει ο Στέφαν Μπράτζελ, διευθυντής του Κέντρου Μάνατζμεντ Αυτοκινήτου του Γκλάντμπαχ, αν ο Κρούγκερ «αποφύγει τα λάθη, μπορεί να ανοίξει ένα νέο κεφάλαιο στην ΒΜW». Όπερ έδει δείξαι...

Μια επίζηλη πρωτιά

Ο 49χρονος Κρούγκερ γίνεται ο νεότερος επικεφαλής μεγάλης αυτοκινητοβιομηχανίας, μπαίνοντας σε ένα εκλεκτό κλαμπ που περιλαμβάνει την 52χρονη Μαίρη Μπάρα, τη διευθύνουσα σύμβουλο της General Motors, τον 53χρονο Μαρκ Φιλντς της Ford Motors και τον 60χρονο Κάρλος Γκοσν, το αφεντικό της Renault και της Nissan.

Το τελευταίο σκαλοπάτι

Όταν ο Κρούγκερ επελέγη για τη θέση του επικεφαλής παραγωγής της BMW το 2013, επρόκειτο για ισχυρό σήμα ότι προαλείφεται για τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου. Οι δύο προηγούμενοι CEO, Ράιχοφερ και Μίλμπεργκ, είχαν περάσει από τη διεύθυνση παραγωγής, το τελευταίο σκαλοπάτι πριν από τη γενική διεύθυνση του ομίλου.

Το προφίλ του νέου CEO
Μπορείς να πιεις μπίρες μαζί του

«Ο Χάραλντ Κρούγκερ έχει δουλέψει σε διαφορετικές θέσεις και ξέρει την εταιρεία πολύ καλά. Είναι τυπική περίπτωση μεγαλοστελέχους της BMW», λέει ο Φέρντιναντ Ντουντενχόφερ, καθηγητής πανεπιστημίου στο Ντούισμπουργκ που γνωρίζει προσωπικά τον Κρούγκερ. «Είναι προσηνής και προσγειωμένος. Όπως λέμε στη Γερμανία, είναι κάποιος με τον οποίο μπορείς να πιεις μπίρες». Σύμφωνα με τον αναλυτή της Evercore ISI Άρντ Ελινγκχορστ, ο Κρούγκερ θεωρείται ευθύς, καλός ομιλητής που εμπνέει σεβασμό στους συνεργάτες του.

Έχει επίσης τη φήμη ανθρώπου με ευρείς ορίζοντες που κοιτά πέρα από τα συνηθισμένα μηχανολογικά προβλήματα και τα θέματα παραγωγής. Πραγματικά, σε μια εκδήλωση της BMW στο Βερολίνο τον Νοέμβριο, ο Κρούγκερ προκάλεσε αίσθηση καθώς μίλησε για την αυτοματοποιημένη παραγωγή με τη συνοδεία ενός ρομπότ με το όνομα Όλαφ, ανέλυσε το όραμά του για αυτοκίνητα που θα σταθμεύουν μόνα τους και ζήτησε ένα πανευρωπαϊκό πλαίσιο για τη συνδεσιμότητα στο Internet... σε τέσσερις τροχούς.

(από την εφημερίδα "ΗΜΕΡΗΣΙΑ", 13-14/2014)