Παρελθόν τα SUV, Μικρομεσαία και Ντίζελ Ι.Χ. Αγοράζουν οι Ελληνες

Παρελθόν τα SUV, Μικρομεσαία και Ντίζελ Ι.Χ. Αγοράζουν οι Ελληνες
της Δήμητρας Μανιφάβα
Τετ, 4 Φεβρουαρίου 2015 - 09:09
Πετρελαιοκίνητα μικρού και μεσαίου κυβισμού με χαμηλό κόστος αγοράς αλλά και χρήσης είναι πλέον τα αυτοκίνητα που επιλέγουν οι περισσότεροι καταναλωτές. Οι εποχές που τα τετρακίνητα SUV και τα πολυτελή σεντάν άνω των 2.000 κυβικών εκατοστών κυριαρχούσαν στους ελληνικούς δρόμους έχουν περάσει στην Ιστορία και μάλλον ανεπιστρεπτί

Πετρελαιοκίνητα μικρού και μεσαίου κυβισμού με χαμηλό κόστος αγοράς αλλά και χρήσης είναι πλέον τα αυτοκίνητα που επιλέγουν οι περισσότεροι καταναλωτές. Οι εποχές που τα τετρακίνητα SUV και τα πολυτελή σεντάν άνω των 2.000 κυβικών εκατοστών κυριαρχούσαν στους ελληνικούς δρόμους έχουν περάσει στην Ιστορία και μάλλον ανεπιστρεπτί. Μπορεί, λοιπόν, το 2014 να έκλεισε με αξιοσημείωτη άνοδο στις πωλήσεις αυτοκινήτων, κατά 21,3% σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις καινούργιων επιβατικών, που αποτελεί ρεκόρ για την περίοδο από το 2007 και έπειτα, όμως στην αγορά έχουν επέλθει σημαντικές ποιοτικές διαφορές.

Η απόφαση για απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης στα τέλη του 2011 άλλαξε άρδην τα δεδομένα, καθώς πλέον η πλειονότητα των καταναλωτών στρέφεται σε αυτοκίνητα που καίνε πετρέλαιο και όχι βενζίνη, μιας και το πετρέλαιο κίνησης είναι φθηνότερο κατά περίπου 18% σε σύγκριση με την απλή αμόλυβδη. Αυτό είχε ως συνέπεια να μειωθεί η απόκλιση στις τιμές ανάμεσα σε πετρελαιοκίνητα και βενζινοκίνητα, ενώ παράλληλα ακόμη και μικρού κυβισμού αυτοκίνητα διατίθενται πλέον και ως πετρελαιοκίνητα, κάτι που δεν συνέβαινε στο πρόσφατο παρελθόν.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), το 63,7% των καινούργιων επιβατικών που πωλήθηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια του 2014 ήταν πετρελαιοκίνητα, το 35,1% βενζινοκίνητα, 0,6% υβριδικά, 0,3% χρησιμοποιούν ως καύσιμο φυσικό αέριο, 0,2% είναι με κινητήρα διπλού καυσίμου και 0,1% είναι ηλεκτρικά.



Τα στοιχεία που δείχνουν την εκ των πραγμάτων αλλαγή των αγοραστικών συνηθειών είναι αυτά που αφορούν τις πωλήσεις ανάλογα με την κατηγορία. Κυρίαρχοι του παιχνιδιού το 2014 και συνολικά στα χρόνια της κρίσης αποδεικνύονται τα λεγόμενα σούπερ μίνι, αυτοκίνητα δηλαδή λίγο μεγαλύτερα από τα πολύ μικρά αυτοκίνητα πόλης, αλλά και μικρότερα από τα λεγόμενα οικογενειακά. Το 2014 το μερίδιό τους επί των συνολικών πωλήσεων ήταν 43,4%, ενώ το 2008 διαμορφωνόταν στο 26,9% και αποτελούσαν τη δεύτερη σε πωλήσεις κατηγορία μετά τα μεσαία οικογενειακά που είχαν μερίδιο αγοράς 29,2%.

Οι κατηγορίες οι οποίες φαίνεται ότι όχι μόνο τράβηξαν χειρόφρενο αλλά μάλλον έσβησαν εντελώς και τη μηχανή είναι αυτές των SUV, των μεγάλων αυτοκινήτων και φυσικά των πολυτελών. Αναμενόμενο βεβαίως, καθώς πέρα από το υψηλό κόστος αγοράς σε μια χώρα όπου το διαθέσιμο εισόδημα έχει συρρικνωθεί, έχουν και υψηλό κόστος χρήσης, λόγω της ακριβής βενζίνης και της υψηλής φορολογίας (τέλη κυκλοφορίας, φόρος πολυτελείας). Τα μικρά 4x4 και SUV είχαν μερίδιο 5,7% και 7,5% αντιστοίχως το 2008, με τις συνολικές τους πωλήσεις το έτος εκείνο να ανέρχονται σε 35.356. Το μερίδιο συνολικά των SUV (μεγάλων και μικρών) το 2014 ήταν 5,5%, με τις πωλήσεις τους να διαμορφώνονται περίπου στο 1/10 αυτών του 2014, καθώς ανήλθαν σε 3.945 οχήματα.

Τα λεγόμενα μεγάλα αυτοκίνητα (segment d με βάση την κατηγοριοποίηση που ακολουθείται στην Ευρώπη) είχαν μερίδιο 5,4% το 2014 (πωλήθηκαν 3.819 αυτοκίνητα), ενώ το 2008 το μερίδιό τους ήταν σχεδόν διπλάσιο, 9,7%, και είχαν πωληθεί 25.988 οχήματα. Το 2008 είχαν πωληθεί στην Ελλάδα 596 υπερπολυτελή αυτοκίνητα (συμπεριλαμβανομένων και super cars), αλλά στην Ελλάδα του 2014 πωλήθηκαν μόλις 64. Στα αναλυτικά στοιχεία για τις πωλήσεις του 2008 συναντούμε πολλές Porsche (διαφόρων μοντέλων και όχι μόνο Cayenne), αρκετές Maserati, Lamborghini, Ferrari, Lotus, μάρκες που απουσιάζουν από τα στοιχεία του 2014 ή φαίνεται να έχουν πωληθεί 1-2 οχήματα.

Οι τάσεις στην αγορά αυτοκινήτου που παρατηρούνται τα τελευταία χρόνια, τα χρόνια της κρίσης, είναι αυτές που αναμένεται να χαρακτηρίσουν τον κλάδο και το 2015. Το κρίσιμο, βεβαίως, στοιχείο είναι εάν θα συνεχισθεί η αύξηση των πωλήσεων που ξεκίνησε δειλά από τα μέσα του 2013 και εντάθηκε το 2014, καθώς μόνο έτσι θα επουλωθούν οι πληγές που άφησε η κρίση στον κλάδο.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 18/01/2015)