Τους κυριότερους τομείς δράσης για τη δημιουργία της ενιαίας ψηφιακής αγοράς ανακοίνωσε η Κομισιόν. Πρόκειται για μια εκ των βασικών προτεραιοτήτων της Επιτροπής Γιούνκερ και στόχος είναι η εξάλειψη των εμποδίων ώστε οι ελευθερίες που διέπουν την ενιαία αγορά της ΕΕ να επεκταθούν και στον ψηφιακό τομέα, δίνοντας ώθηση στην οικονομική ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας

Τους κυριότερους τομείς δράσης για τη δημιουργία της ενιαίας ψηφιακής αγοράς ανακοίνωσε η Κομισιόν. Πρόκειται για μια εκ των βασικών προτεραιοτήτων της Επιτροπής Γιούνκερ και στόχος είναι η εξάλειψη των εμποδίων ώστε οι ελευθερίες που διέπουν την ενιαία αγορά της ΕΕ να επεκταθούν και στον ψηφιακό τομέα, δίνοντας ώθηση στην οικονομική ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Στις 25 Μαρτίου, το Σώμα των Επιτρόπων είχε μια πρώτη συζήτηση σχετικά με τη στρατηγική για την ενιαία ψηφιακή αγορά, που προβλέπεται να παρουσιαστεί τον Μάιο.

«Ας καταργήσουμε όλους αυτούς τους φραγμούς και τα στεγανά που μας έχουν διαδικτυακά αποκλεισμένους. Οι πολίτες πρέπει να είναι σε θέση να διασχίζουν ελεύθερα τα σύνορα όταν βρίσκονται εντός του διαδικτύου, όπως και στην πραγματικότητα», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Andrus Ansip Αντιπρόεδρος για την Ψηφιακή Ενιαία Αγορά. Ο Günther Oettinger, Επίτροπος Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας συμπλήρωσε ότι η Ευρώπη δεν μπορεί να πρωτοστατεί στην ψηφιακή επανάσταση με ένα συνονθύλευμα 28 διαφορετικών κανόνων για τις υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών, τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας, την ασφάλεια και την προστασία των δεδομένων. «Χρειαζόμαστε μια ευρωπαϊκή αγορά που να επιτρέπει την άνθηση νέων επιχειρηματικών μοντέλων, την ανάπτυξη των νεοσύστατων επιχειρήσεων και την αξιοποίηση του διαδικτύου των πραγμάτων από τη βιομηχανία», επεσήμανε.

Τρεις βασικοί τομείς δράσης

Η Επιτροπή θα επικεντρώσει τη δράση της σε τρεις βασικούς τομείς: Την καλύτερη πρόσβαση των καταναλωτών και των επιχειρήσεων σε ψηφιακά προϊόντα και υπηρεσίες, τη διαμόρφωση ευνοϊκού περιβάλλοντος για την άνθηση των ψηφιακών δικτύων και υπηρεσιών και τη δημιουργία ευρωπαϊκής ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας με μακροπρόθεσμο αναπτυξιακό δυναμικό

Όσον αφορά τον πρώτο τομέα, στόχος είναι η διευκόλυνση του διασυνοριακού ηλεκτρονικού εμπορίου, ιδίως για τις ΜΜΕ, χάρη στην εναρμόνιση των κανόνων για τις συμβάσεις και τους καταναλωτές, καθώς και σε πιο αποτελεσματικές και λιγότερο δαπανηρές υπηρεσίες παράδοσης δεμάτων. Σήμερα μόλις το 15 % των καταναλωτών πραγματοποιούν διαδικτυακές αγορές από άλλα κράτη μέλη της ΕΕ. Σε πολλές περιπτώσεις, τα έξοδα παράδοσης υπερβαίνουν την πραγματική τιμή του προϊόντος. Επίσης προτεραιότητα είναι η αντιμετώπιση του γεωγραφικού αποκλεισμού, καθώς πολλοί Ευρωπαίοι δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις διαδικτυακές υπηρεσίες άλλων κρατών μελών της ΕΕ, ή ανακατευθύνονται σε κατάστημα της περιοχής, όπου οι τιμές είναι διαφορετικές. Πρωταρχικής σημασίας είναι και ο εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας για τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας, καθώς και η απλούστευση του καθεστώτος ΦΠΑ για την τόνωση των διασυνοριακών δραστηριοτήτων των επιχειρήσεων, ιδίως των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Σχετικά με τη διαμόρφωση ευνοϊκού περιβάλλοντος με στόχο την προσέλκυση επενδύσεων στις υποδομές, η Επιτροπή θα επανεξετάσει τους ισχύοντες κανόνες στον τομέα των τηλεπικοινωνιών και μέσων επικοινωνίας, ώστε να τους προσαρμόσει στη νέα συγκυρία, ιδίως όσον αφορά τις συνήθειες των καταναλωτών (την αύξηση του αριθμού φωνητικών κλήσεων μέσω του διαδικτύου, για παράδειγμα), και την εμφάνιση νέων παραγόντων στον τομέα αυτό.

Κατάλληλο ραδιοφάσμα

Ζωτικής σημασίας για το διαδίκτυο είναι το «ραδιοφάσμα» (spectrum). Λόγω της ελλείψεως κατάλληλου ραδιοφάσματος, η Ευρώπη έχει σημειώσει σημαντική καθυστέρηση στην καθιέρωση της τελευταίας τεχνολογίας 4G. Παράλληλα, η Επιτροπή θα μελετήσει την αυξανόμενη σημασία των διαδικτυακών διαύλων (μηχανών αναζήτησης, μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ηλεκτρονικών καταστημάτων εφαρμογών), ώστε να επιτευχθεί μια ακμάζουσα οικονομία βασιζόμενη στο Διαδίκτυο. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται με ποιο τρόπο μπορεί να ενισχυθεί η εμπιστοσύνη στις διαδικτυακές υπηρεσίες μέσω μεγαλύτερης διαφάνειας, αλλά και να διευκολυνθεί η ταχεία αφαίρεση του παράνομου περιεχομένου. Σημειωτέον ότι το 72 % των Ευρωπαίων χρηστών του διαδικτύου έχουν επιφυλάξεις ως προς τη χρήση των διαδικτυακών υπηρεσιών, επειδή φοβούνται μήπως υποχρεωθούν να αποκαλύψουν πολλά δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα.

Σε ο,τι αφορά τη δημιουργία μακροπρόθεσμου αναπτυξιακού δυναμικού, η Επιτροπή σκοπεύει να βοηθήσει όλους τους βιομηχανικούς τομείς να ενσωματώσουν νέες τεχνολογίες και να διαχειριστούν τη μετάβαση προς ένα έξυπνο βιομηχανικό σύστημα («Βιομηχανία 4.0»). Επιδιώκει επίσης να αξιοποιηθεί στο έπακρο η οικονομία των δεδομένων από τη βιομηχανία και την κοινωνία. Τα μαζικά δεδομένα αποτελούν πραγματικό χρυσωρυχείο, αλλά και εγείρουν σημαντικά προβλήματα, από την ιδιοκτησία έως την προστασία των δεδομένων και τα πρότυπα. Το ίδιο ισχύει και για το υπολογιστικό νέφος, του οποίου η χρήση αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς. Το ποσοστό των ψηφιακών δεδομένων που είναι αποθηκευμένα στο υπολογιστικό νέφος προβλέπεται να αυξηθεί από 20 % το 2013 σε 40 % το 2020. Σημειώνεται ότι αν και κοινόχρηστα δίκτυα και οι κοινόχρηστοι πόροι μπορούν να τονώσουν την ευρωπαϊκή οικονομία , χρειάζονται επίσης κατάλληλο πλαίσιο που να ευνοεί τη διάδοσή τους και τη χρήση τους από άτομα, επιχειρήσεις, οργανισμούς και δημόσιες υπηρεσίες ανά την Ευρώπη.

Μύρνα Νικολαΐδου

 

 

Σχετικα Αρθρα

Η EurActiv.gr στα Social Media

Εγγραφείτε στο Newsletter