Σε σύσταση και πώληση στην αγορά δύο εταιρειών με πελάτες όλων των κατηγοριών, θα προχωρήσει «σε πρώτη φάση», η ΔΕΗ, όπως είπε μεταξύ άλλων χθες ο επικεφαλής της Επιχείρισης Μανώλης Παναγιωτάκης.
Κατά την
τελετή κοπής της πίτας της Επιχείρησης, ο κ. Παναγιωτάκης αναφέρθηκε και στις εξελίξεις στη λιανική αγορά, όπως αυτές καθορίζονται από τη μνημονιακή υποχρέωση της χώρας για τη μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ στη λιανική κάτω από το 50% ως το 2020, υπογραμμίζοντας για μία ακόμα φορά ότι το άνοιγμα της αγοράς πρέπει να γίνει με ομαλό τρόπο, κάτι που δεν διασφαλίζεται, σύμφωνα με τη διοίκηση της ΔΕΗ, από τις δημοπρασίες ΝΟΜΕ.
Η σύσταση και πώληση στην αγορά χαρτοφυλακίων λιανικής με όλες τις κατηγορίες πελατών είναι η στρατηγική που αναπτύσσει η ΔΕΗ προκειμένου η μείωση του μεριδίου αγοράς να γίνει με ελεγχόμενο τρόπο και όχι επί ζημία όπως συμβαίνει για παράδειγμα με τα ΝΟΜΕ. Σε αυτές τις εταιρείες η ΔΕΗ θα μπορεί να διαθέτει μειοψηφικό ποσοστό.
Στην αγορά επικρατούν έντονες επιφυλάξεις για αυτή την ιδέα, ενώ μετά την εμπειρία της δεύτερης δημοπρασίας ΝΟΜΕ παράγοντες της αγοράς αναφέρονται ανοικτά στην πώληση μονάδων της ΔΕΗ, ως τον μοναδικό ρεαλιστικό τρόπο να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός στην αγορά χωρίς παράλληλα να τεθεί σε κίνδυνο η οικονομική βιωσιμότητα της μεγαλύτερης βιομηχανικής επιχείρισης της χώρας.
Βεβαίως, στην περίπτωση που οι θεσμοί κρίνουν ότι με τα ΝΟΜΕ δεν προχωρά η απελευθέρωση της αγοράς, είναι δεδομένο ότι θα θέσουν ζήτημα πώλησης μονάδων ή αποχώρησης του Δημοσίου από το μετοχικό κεφάλαιο της Επιχείρησης.
Ήδη, στις συζητήσεις με την ελληνική κυβέρνηση στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης έχει τεθεί το
θέμα πώλησης του 17% της ΔΕΗ (που βρίσκεται στην κυριότητα του ΤΑΙΠΕΔ), ενδεχομένως σε συνδυασμό με την παραχώρηση του μάνατζμεντ.