Η Ρωσία επανέλαβε τη φιλοδοξία της για μια επέκταση της υφαλοκρηπίδας στον Αρκτικό Ωκεανό. Κατά τη διάρκεια του 13ου διεθνούς Φόρουμ της Αρκτικής που πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα στην Αγία Πετρούπολη, ο αρχηγός του ρωσικού Πολεμικού Ναυτικού, Ναύαρχος Yevmenov, εκφώνησε μια ομιλία υπογραμμίζοντας ότι η Αρκτική είναι κρίσιμη για τα συμφέροντα εθνικής ασφάλειας της Ρωσίας.

«Υπάρχει ανάγκη για μια πλήρης κλίμακα επέκταση στην υφαλοκρηπίδα πέρα από τα σύνορα της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης των 200 μιλίων», είπε ο Yevmenov.

Ο Yevmenov παρατήρησε ότι υπάρχει εντεινόμενη στρατιωτική δραστηριότητα στην Αρκτική από τις ΗΠΑ και το ΝΑΤΟ, ενώ θεώρησε πιθανή μία μελλοντική σύγκρουση στην περιοχή. Ο ναύαρχος Yevmenov τόνισε επίσης ότι σχεδόν όλες οι χώρες της περιοχής έχουν επικαιροποιήσει τα έγγραφα τους που καθορίζουν τα εθνικά συμφέροντα προτεραιότητας στην Αρκτική. Σύμφωνα με τον ίδιο, ορισμένες από τις χώρες θεωρούν τις δραστηριότητες της Ρωσίας στην περιοχή ως τη βασική πρόκληση για τα δικά τους συμφέροντα και έχουν σχέδια να περιορίσουν τη ρωσική επιρροή.

«Η ανάπτυξη του στρατιωτικού μας στοιχείου στην Αρκτική είναι ένα αναγκαστικό μέτρο για την αποτροπή απειλών κατά της Ρωσίας και τον περιορισμό επιθετικών ενεργειών από άλλες χώρες. Το κύριο όργανο για την επιβολή της πολιτικής της Ρωσίας στον Παγκόσμιο Ωκεανό και την Αρκτική είναι το Ναυτικό, το οποίο παίζει τον ρόλο του αποτρεπτικού παράγοντα», δήλωσε ο Yevmenov.

Η Ρωσία κατέθεσε αρχικά αξίωση για ένα διευρυμένο όριο της Αρκτικής το 2001. Εκείνη την εποχή, η Μόσχα υπέβαλε αίτηση στα Ηνωμένα Έθνη αναζητώντας έναν διευρυμένο βυθό της Αρκτικής, ο οποίος πιστεύεται ότι περιέχει αναξιοποίητες δεξαμενές πετρελαίου και φυσικού αερίου. Ωστόσο, η Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για τα όρια της υφαλοκρηπίδας (CLCS) απέρριψε την υποβολή λόγω έλλειψης επαρκών επιστημονικών στοιχείων. Το 2015, η Μόσχα υπέβαλε εκ νέου μια ενημερωμένη αξίωση και ακολούθησε μια άλλη τον Μάρτιο του 2021. Συνολικά, η υφαλοκρηπίδα της Ρωσίας όπως προτείνεται θα καλύπτει σχεδόν το 70% του Αρκτικού Ωκεανού, επικαλύπτοντας ΑΟΖ άλλων αρκτικών χωρών όπως η Δανία και ο Καναδάς.

Το έντονο ενδιαφέρον του ναυάρχου Yevmenov για την Αρκτική προήλθε από τη θητεία του ως διοικητή του ρωσικού Βόρειου Στόλου μεταξύ 2015-2019. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ο Yevmenov ηγήθηκε της επέκτασης των στρατιωτικών δυνατοτήτων της Ρωσίας στην Αρκτική, αποκτώντας νέα υποβρύχια και μαχητικά σκάφη επιφανείας για τον Βόρειο Στόλο με έδρα τη χερσόνησο Κόλα.

Ο Yevmenov υποσχέθηκε την υποστήριξη του ναυτικού για τη λειτουργία της Βόρειας Θαλάσσιας Διαδρομής της Ρωσίας (NSR) ως στρατηγικής εθνικής αρτηρίας κυκλοφορίας. Στο Arctic Forum, ο Sergey Zybko, επικεφαλής του φορέα εκμετάλλευσης NSR, ανακοίνωσε ότι οι παραδόσεις LNG όλο το χρόνο στην Ασία μέσω της διαδρομής θα ξεκινήσουν τον επόμενο χρόνο.

«Από τον Ιανουάριο, οι αερομεταφορείς αερίου θα κινούνται υπό την υποστήριξη παγοθραυστικών, συμπεριλαμβανομένων εκείνων των μηνών που δεν ταξίδεψαν ποτέ πριν - Μάρτιο, Απρίλιο και Μάιο. Αυτό θα σημαίνει πλοήγηση όλο το χρόνο», είπε ο Zybko.

Ιστορικά, η πλοήγηση κατά μήκος του NSR ξεκινά συνήθως τον Ιούνιο και σταματά τον Δεκέμβριο λόγω παχύρρευστου πάγου. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, οι ρωσικές παραδόσεις LNG δρομολογούνται προς τα δυτικά, κυρίως για ευρωπαίους πελάτε