Ιρανικό δικαστήριο εξέδωσε απόφαση για την κατάσχεση φορτίου αργού πετρελαίου από το δεξαμενόπλοιο Advantage Sweet, ένα χρόνο αφότου το ναυτικό της χώρας κατέλαβε το πλοίο. Πρόκειται για το τελευταίο παράδειγμα αντιποίνων "tit for tat" των Ιρανών κατά των κυρώσεων των ΗΠΑ και της Δύσης που επιβλήθηκαν το 2018 επί κυβέρνησης Τραμπ.

Οι αναφορές των μέσων ενημέρωσης από το Ιράν αναφέρουν εναλλάξ το φορτίο ή το δεξαμενόπλοιο ως αμερικανικό, αν και οι τελικοί ιδιοκτήτες του πλοίου που είναι νηολογημένο στις Νήσους Μάρσαλ είναι μια κινεζική εταιρεία χρηματοδοτικής μίσθωσης που ανήκει στην Τράπεζα Ανάπτυξης της Σαγκάης Pudong. Το πλοίο κατασκευάστηκε το 2012, έχει χωρητικότητα 159.000 dwt και το διαχειρίζεται μια τουρκική εταιρεία, η Genel Denizcilik Nakliyati για λογαριασμό της Advantage Tankers της Ελβετίας. Κατά τη στιγμή της κατάσχεσης τον Απρίλιο του 2023, λειτουργούσε με ναύλωση στη Chevron.

Το πλοίο φόρτωσε ένα μερικό φορτίο διυλισμένου προϊόντος στο Κουβέιτ με αναχώρηση στις 25 Απριλίου 2023 με προορισμό το Χιούστον. Δύο ημέρες αργότερα, ιρανικές δυνάμεις επιβιβάστηκαν στο δεξαμενόπλοιο εξερχόμενο από τον Κόλπο του Ομάν και το κατεύθυναν σε ιρανικά ύδατα, όπου σύμφωνα με δημοσιεύματα "κατασχέθηκε" βάσει δικαστικής απόφασης. Το Ιράν δικαιολόγησε τις ενέργειές του επικαλούμενο "σύγκρουση άγνωστου πλοίου με ιρανικό σκάφος στα ύδατα του Περσικού Κόλπου, η οποία είχε ως αποτέλεσμα την απώλεια δύο ανθρώπων και τον τραυματισμό πολλών άλλων μελών του πληρώματος". Ισχυρίστηκαν τότε ότι το Advantage Sweet χτύπησε το ιρανικό πλοίο και συνέχισε να πλέει.

Όμως τα ιρανικά μέσα ενημέρωσης αναφέρουν τώρα ότι το δικαστήριο αποφάνθηκε μετά από αγωγή που κατέθεσαν Ιρανοί ασθενείς που πάσχουν από μια σπάνια ασθένεια του δέρματος, τη βουλοειδή επιδερμόλυση. Η αγωγή φέρεται να βασίζεται στην άρνηση ενός Σουηδού κατασκευαστή εξειδικευμένων επιδέσμων να πουλήσει τις προμήθειες στο Ιράν λόγω των κυρώσεων των ΗΠΑ και της Δύσης. Δεν έγινε καμία αναφορά στις προηγούμενες κατηγορίες για τη σύγκρουση με το ιρανικό πλοίο.

Το Ιράν λέει ότι το φορτίο κατασχέθηκε στη συνέχεια βάσει της δικαστικής απόφασης. Αποτιμούν το φορτίο σε περίπου 50 εκατομμύρια δολάρια.

Η χρονική στιγμή της κατάσχεσης του Advantage Sweet ήρθε λίγο μετά την εμφάνιση αναφορών ότι οι ΗΠΑ είχαν προχωρήσει στην κατάσχεση ιρανικού φορτίου πετρελαίου περίπου ενός εκατομμυρίου βαρελιών που είχε φορτωθεί στο ελληνικό δεξαμενόπλοιο Suez Rajan, το οποίο εκείνη την εποχή ήταν αγκυροβολημένο στα ανοικτά της Σιγκαπούρης. Η ενέργεια των ΗΠΑ έγινε για λογαριασμό των οικογενειών των θυμάτων των τρομοκρατικών επιθέσεων της 11ης Σεπτεμβρίου στη Νέα Υόρκη και την Ουάσιγκτον. Το φορτίο τελικά εκφορτώθηκε στο Τέξας και πωλήθηκε με τα έσοδα να πηγαίνουν στο ταμείο αποζημιώσεων.

Η κατάσχεση του Advantage Sweet ήταν μία από τις πολλές που ανέφερε το Ιράν, στις οποίες περιλαμβάνεται και η κατάσχεση του St Nikolas (πρώην Suez Rajan) τον Ιανουάριο του 2024, το οποίο είχε άμεση εμπλοκή στο περιστατικό του 2023. Το Ιράν είχε ορκιστεί αντίποινα για την αρπαγή του φορτίου πετρελαίου του.

Το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων αναφέρει ότι το Ιράν κρατά επί του παρόντος συνολικά 90 μέλη του πληρώματος και έχει κατασχέσει πέντε δεξαμενόπλοια. Προηγουμένως, το Ιράν κράτησε ελληνικά δεξαμενόπλοια όταν ενεπλάκη σε διαμάχη με την Ελλάδα, η οποία κατάσχεσε ένα δεξαμενόπλοιο που το Ιράν διεκδίκησε την κυριότητά του, αφού προηγουμένως είχε αναγνωριστεί ως ρωσικό δεξαμενόπλοιο. Οι ΗΠΑ έχασαν μια δικαστική μάχη στην Ελλάδα για να κατασχέσουν επίσης το φορτίο του εν λόγω πλοίου.