Παρότι σήμερα δεν υπάρχουν διαθέσιμα εναλλακτικά καύσιμα, οι πλοιοκτήτες μπορούν να βελτιστοποιήσουν το περιβαλλοντικό προφίλ των στόλων τους, επενδύοντας σε μεταχειρισμένα και νεότευκτα πλοία χαμηλότερης κατανάλωσης

Αυτό ήταν ένα από τα βασικά συμπεράσματα των συζητήσεων που διεξήχθησαν χθες στο Greener Shipping Summit, στο περιθώριο της ναυτιλιακής έκθεσης των Ποσειδωνίων. Οι ομιλητές μοιράστηκαν με το κοινό τα «μυστικά» της επένδυσης σε ενεργειακά αποδοτικό τονάζ, προκειμένου να μη μείνουν άπραγοι απέναντι στο αυστηρό ρυθμιστικό περιβάλλον.

«Δεν μπορούμε να επιτύχουμε τους στόχους του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) παραβλέποντας τον παράγοντα της ασφάλειας» υπογράμμισε ο πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Πλοιοκτητών Χύδην Ξηρού Φορτίου (Intercargo) Δημήτρης Φαφαλιός.

«Προκειμένου να επιτευχθεί η απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα, η βιομηχανία μας χρειάζεται άφθονη προσφορά αληθινά πράσινων εναλλακτικών καυσίμων, που να είναι ασφαλή» σημείωσε ο ίδιος.

Ο Φώτης Μπελεξής, τεχνικός διευθυντής της Star Bulk Carriers -συμφερόντων Πέτρου Παππά-, τόνισε ότι σε επίπεδο υφιστάμενου στόλου οι εταιρείες πρέπει να διατηρούν το πλοίο σε άριστη κατάσταση, αξιοποιώντας, μεταξύ άλλων, συσκευές εξοικονόμησης ενέργειας και άλλα διαθέσιμα σήμερα εργαλεία.

Σε επίπεδο ναυπηγήσεων, ο ίδιος επεσήμανε ότι -ελλείψει εναλλακτικών καυσίμων- οι πλοιοκτήτες μπορούν σε συνεννόηση με τα ναυπηγεία να επιλέγουν κύριες μηχανές με τη βέλτιστη κατανάλωση καυσίμου, στοχεύοντας, παράλληλα, και σε βελτιώσεις του αεροδυναμικού σχεδίου.

Από την άλλη, ο Γιάννης Κοκκαράκης, Technology & Business Development Director στο γαλλικό νηογνώμονα Bureau Veritas, συμβούλευσε τους πλοιοκτήτες πριν αγοράσουν ένα πλοίο από τη δευτερογενή αγορά να ελέγξουν μία σειρά από κρίσιμους παράγοντες.

Ανάμεσα σε αυτούς περιλαμβάνονται η ηλικία του πλοίου, αλλά και της μηχανής και των συστημάτων πρόωσης. Επίσης, είναι σημαντικό να μπορεί αυτή η μηχανή να αναβαθμιστεί, ενώ πρέπει να δοθεί έμφαση και στο ιστορικό κατανάλωσης καυσίμου των πλοίων, αλλά και σε δεδομένα σύγκρισης με τον μέσο όρο της βιομηχανίας. Επίσης, είναι σημαντικό, συνέχισε ο κ. Κοκκαράκης, να αξιολογηθεί το πλοίο και με βάση τη συμμόρφωσή του με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, όπως ο EEDI του ΙΜΟ. «Πολλοί ναυλωτές θέλουν να ναυλώσουν τα πιο αναβαθμισμένα πλοία και κοιτάζουν ενδελεχώς αυτές τις παραμέτρους» υπογράμμισε.

Από τη μεριά του ο Πάνος Ζαχαριάδης, τεχνικός διευθυντής της Atlantic Bulk Carriers, σημείωσε ότι ακόμη οι ναυτιλιακές εταιρείες δεν έχουν κάποιο πρόβλημα εάν το πλοίο τους δεν λάβει την απαραίτητη ανώτερη περιβαλλοντική βαθμολογία που ορίζουν οι διεθνείς κανονισμοί, εντοπίζοντας μόνο ορισμένα προβλήματα από ναυλωτές με έδρα στην Αυστραλία.

Όσο για τα νεότευκτα, ο κ. Κοκκαράκης εστίασε σε τρεις παραμέτρους που μπορεί να λάβει υπόψη ένας πλοιοκτήτης όταν συζητά με τα ναυπηγεία: τη βελτίωση του υδροδυναμικού σχεδίου, την εφαρμογή προστατευτικής βαφής με βάση τη σιλικόνη, αλλά και τη χρήση των βιοκαυσίμων.

Αναφερόμενος στο κίνητρο αγοράς ενός πλοίου, ο Πάνος Κουρκουντής, τεχνικός διευθυντής της Sea Traders -συμφερόντων Γιώργου Προκοπίου- και πρόεδρος της Martecma, επεσήμανε ότι πρωταρχικός παράγοντας παραμένει το κόστος, σε συνάρτηση, βέβαια, και με όλους τους υπόλοιπους περιβαλλοντικούς παράγοντες, ενώ ο Σταύρος Χατζηγρηγόρης, Advanced Engineering Services στη Zodiac Maritime, έθεσε το ζήτημα της ταυτότητας του πωλητή που ένας αγοραστής λαμβάνει υπόψη πριν προχωρήσει στην απόκτηση ενός βαποριού.

 «Αλμυρά» τα νέα καύσιμα

Το κόστος των εναλλακτικών καυσίμων θα είναι πιθανότατα δύο ή τρεις φορές μεγαλύτερο συγκριτικά με τα ποσά που καταβάλλουν οι ναυτιλιακές σήμερα για τα συμβατικά καύσιμα, επεσήμανε, σε άλλο σημείο της συζήτησης, ο κ. Μπελεξής.

«Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η κύρια κεφαλαιουχική δαπάνη για ένα πλοίο είναι το κόστος ανεφοδιασμού» σημείωσε ο τεχνικός διευθυντής της Star Bulk Carriers.

Μία ακόμη πολυπλοκότητα, συνέχισε ο ίδιος, σχετίζεται με τον ανταγωνισμό. «Η ναυτιλία δεν είναι μόνη της. Η απανθρακοποίηση αφορά κι άλλες βιομηχανίες, όπως η αεροπορία, οι οποίες θα αξιώσουν, επίσης, μερίδια στη χρησιμοποίηση των εναλλακτικών καυσίμων και πιθανότατα θα οδηγήσουν σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα τις τιμές».

Φυσικά, η συζήτηση γύρω από τα καύσιμα ανέδειξε και την ανάγκη επανεκπαίδευσης των ναυτικών, προκειμένου να ανταποκριθούν στα πλοία νέας γενιάς, όταν αυτά θα είναι διαθέσιμα στην αγορά.

Σύμφωνα με τον κ. Φαφαλιό, εκατοντάδες χιλιάδες ναυτικοί σε όλο τον κόσμο θα χρειαστούν επανεκπαίδευση για να χειριστούν τα νέα καύσιμα και τις τεχνολογίες που είναι απαραίτητες για να δοθεί ώθηση στην απαλλαγή της ναυτιλίας από τον άνθρακα - και αυτός ο αριθμός δεν περιλαμβάνει το προσωπικό ξηράς, το οποίο είναι επίσης ζωτικής σημασίας για την ασφαλή και πράσινη λειτουργία των στόλων σε όλο τον κόσμο.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")