Τις απόψεις του καταθέτει ο ΣΠΕΦ για τις επιμέρους ρυθμίσεις περί των ΑΠΕ στο υπό δημόσια διαβούλευση ν/σ του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τίτλο «Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτων» 

προχωρώντας σε πέντε προτάσεις ώστε να δοθεί διέξοδος στη φούσκα των ΑΠΕ.

Συγκεκριμένα στην επιστολή ο ΣΠΕΦ αναφέρει:

«Αξιότιμε κε Υπουργέ, κα Υφυπουργέ και κε Γεν. Γραμματέα

Επί του άρθρου 35, παρ. 3 α για την μείωση της αξίας των εγγυητικών επιστολών

Να διευκρινιστεί πως αφορά και όσους έχουν νομίμως υποβάλει αιτήματα σταθμών ΑΠΕ, διότι όπως είναι γραμμένη η διάταξη άστοχα φαίνεται να περιορίζει την εφαρμογή της σε όσους μόνο είναι κάτοχοι σταθμών ΑΠΕ. 

Επί του άρθρου 38 για την προσθήκη μονάδων αποθήκευσης σε υφιστάμενους σταθμούς ΑΠΕ

Η ρύθμιση είναι μεν θετική, αλλά το πρόβλημα της φούσκας που έχει διαμορφωθεί με την υπεραδειοδότηση έργων ΑΠΕ και ιδίως φωτοβολταϊκών συνεπεία του ν. 4685/2020 και της συνακόλουθης έκδοσης Όρων Σύνδεσης ιδίως από τον ΑΔΜΗΕ πολύ πάνω από την τωρινή αλλά και την προβλεπόμενη για το 2030 ζήτηση ηλεκτρικής ισχύος και ενέργειας, είναι εξόχως μεγαλύτερο.  Ήδη σύμφωνα με πληροφορίες μας η εγκατεστημένη ισχύς των φωτοβολταϊκών φθάνει σήμερα τα 10 GW, η συνολική ισχύς σε ΑΠΕ στη Χώρα τα 16 GW, ενώ επιπλέον υφίσταται περί τα 15 GWΌρων Σύνδεσης σε έργα ώριμα προς κατασκευή.

Παρακολουθώντας μάλιστα τις δράσεις που έχουν περεταίρω δρομολογηθεί από τον Υπουργείο σας με τα λογής προγράμματα αυτοπαραγωγής χωρίς καν συνολική ποσόστωση, το πρόγραμμα Απόλλων ~1 GWσε Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τα PPAs της βιομηχανίας ~2.4 GW, ανησυχούμε πραγματικά για την επόμενη μέρα όλων αυτών των επενδυτών.

Απαιτούνται συνεπώς ρηξικέλευθες λύσεις πέραν της δυνατότητας για προσθήκη μπαταρίας σε υφιστάμενα έργα με ηλέκρτιση μετά τις 4/7/19 που περιλαμβάνει το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο. Εν προκειμένω προτείνουμε:

  1. Την ανάσχεση του υπερβολικού επενδυτικού ενδιαφέροντος στα φωτοβολταϊκά και εν γένει τις ΑΠΕ, περιλαμβανομένων των προγραμμάτων αυτοπαραγωγής, που είναι ο μόνος τρόπος για τη συγκράτηση των διαμορφούμενων τεχνικών ανισορροπιών. Οι κίνδυνοι από την κατάσταση αυτή σας έχουν επανειλημμένα εκτεθεί από τον σύνδεσμο μας καθώς και με πρόσφατη επιστολή-ανάλυση μας για το υπό διαβούλευση ΕΣΕΚ.
  2. Την άμεση αναστολή της υποδοχής νέων αιτήσεων και της έκδοσης νέων Οριστικών Προσφορών Σύνδεσης (ΟΠΣ) έργων ΑΠΕ και ιδίως φωτοβολταϊκώναπό τον ΑΔΜΗΕ καιτον ΔΕΔΔΗΕ (η αναστολή υποδοχής αιτήσεων Φ/Β σταθμών για ΟΠΣισχύει ήδη από τον Σεπτ-2022 δυνάμει του ν. 4951).
  3. Εξέταση της δυνατότητας για μετατροπή εκδοθέντων ΟΠΣ σταθμών ΑΠΕ που δεν έχει ξεκινήσει ακόμη η κατασκευή τους, σε ΟΠΣ αποκλειστικά standaloneσταθμών αποθήκευσης με μπαταρία.  Με τον τρόπο αυτό θα δοθεί διέξοδος στη φούσκα των ΑΠΕ, αποφορτίζοντας το πρόβλημα και δρομολογώντας επωφελέστερες για το ηλεκτρικό σύστημα αλλά και τους επενδυτές επενδύσεις.
  4. Δημιουργία κατάλληλου σχήματος λειτουργικής ενίσχυσης για τους standaloneσταθμούς αποθήκευσης που θα προκύψουν από την προτεινόμενη δράση νο. 3, το οποίο θα αποφέρει στους φορείς τους παρόμοιο ProjectIRRμε αυτό που θα είχαν αν υλοποιούσαν τους σταθμούς ΑΠΕ για τους οποίους έλαβαν ΟΠΣ, συνυπολογιζόμενων των περικοπών έγχυσης που θα αντιμετώπιζαν.
  5. Δημιουργία σχήματος λειτουργικής ενίσχυσης με τελική απόδοση ProjectIRR της τάξης του 9% για νέες αιτήσεις και επενδύσεις σε standalone σταθμούς αποθήκευσης με μπαταρία, μικρότερης κλίμακας (λ.χ. ονομαστικής ισχύος από 1 έως 5 MW και συνολικής χωρητικότητας τουλάχιστον 2 ωρών στην ονομαστική ισχύ) στο ΕΔΔΗΕ (δίκτυο διανομής) από μικρομεσαίους.

Με τον τρόπο αυτό:

a. Θα σπάσει το δρομολογούμενο ολιγοπώλιο στην αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας με μπαταρίες, που μέχρι στιγμής αφορά καθετοποιημένους ομίλους με πρόσβαση στην λιανική αγορά ώστε σε κάθε περίπτωση να εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα τους μέσω των υψηλών και εύκολα αναπροσαρμόσιμωνεκεί τιμών, καθώς και φαραωνικώνμόνο έργων τα οποία πλην των καθετοποιημένων είναι αμφίβολο αν ποτέ θα υλοποιηθούν λόγω του ρίσκου των τιμών χονδρικής και του arbitrage μακροπρόθεσμα.

b. Θα αποτελέσει η αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας οικονομικά προσβάσιμη δραστηριότητα και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.        Αντιλαμβανόμαστε τους ενδοιασμούς σας επειδή ο εξοπλισμός τους είναι εισαγόμενος, όμως το αυτό ισχύει και για τα αντίστοιχα μεγάλα έργα που έχουν αδειοδοτηθεί αλλά δεν προχωρούν, ιδίως μάλιστα από εταιρίες αλλοδαπών συμφερόντων που τα όποια λειτουργικά κέρδη εν συνεχεία θα τα εξάγουν ως μερίσματα στους μετόχους τους στο εξωτερικό, σε αντίθεση δηλαδή με τους μικορμεσαίους.

c. Θα προχωρήσει η αποθήκευση με γρήγορους ρυθμούς όπως απαιτούνται για την διάσωση της ανανεώσιμης ηλεκτροπαραγωγής καθώς και του κύρους της Χώρας ως προς την υπερφίαλη κατάσταση που έχει δημιουργηθεί με τις υπεραδειοδοτήσειςκαι την μονολιθική υπερανάπτυξη των ΑΠΕ.

Στην διάθεση σας για οποιαδήποτε περαιτέρω διευκρίνιση ή πληροφορία.

Για τον ΣΠΕΦ, με εκτίμηση

Δρ. Στέλιος Λουμάκης - Πρόεδρος

Γιώργος Σαμαράς – Γεν. Γραμματέας