Λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 33% θα παράγουν μέσα σε 8 χρόνια, τα νέα αυτοκίνητα και φορτηγά στην Ε.Ε., σύμφωνα με τους προτεινόμενους νέους κανόνες που αποφασίστηκαν στις Βρυξέλλες. Σύμφωνα με το euractiv, μέχρι το 2020, ο μέσος όρος των εκπομπών από τα νέα αυτοκίνητα δε θα πρέπει να είναι πάνω από 95 γρ./χλμ, μια μείωση πάνω από τα 40 γρ./χλμ του σημερινού επιπέδου και τα 35 γρ./χλμ συγκριτικά με τον στόχο του 2015, σε περίπτωση που οι νέοι κανονισμοί γίνουν αποδεκτοί

Λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 33% θα παράγουν μέσα σε 8 χρόνια, τα νέα αυτοκίνητα και φορτηγά στην Ε.Ε., σύμφωνα με τους προτεινόμενους νέους κανόνες που αποφασίστηκαν στις Βρυξέλλες.

Σύμφωνα με το euractiv, μέχρι το 2020, ο μέσος όρος των εκπομπών από τα νέα αυτοκίνητα δε θα πρέπει να είναι πάνω από 95 γρ./χλμ, μια μείωση πάνω από τα 40 γρ./χλμ του σημερινού επιπέδου και τα 35 γρ./χλμ συγκριτικά με τον στόχο του 2015, σε περίπτωση που οι νέοι κανονισμοί γίνουν αποδεκτοί.

Η επίτροπος για την κλιματική αλλαγή Connie Hedegaard, είπε ότι οι στόχοι είναι «φιλόδοξοι αλλά επιτεύξιμοι» και θα ωφελήσουν τους καταναλωτές, μέσω εξοικονόμησης του κόστους των καυσίμων, ενώ θα βοηθήσουν και την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία να ανταγωνιστεί με τους κατασκευαστές στο εξωτερικό. «Αυτό που προτείνουμε είναι ένας δίκαιος και ισορροπημένος κανονισμός», τόνισε.

Οι προτάσεις θα πρέπει τώρα να γίνουν αποδεκτές από τα κράτη μέλη και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, προκειμένου να τεθούν σε ισχύ. Αυτή η διαδικασία θα είναι μεγάλο τεστ, αφού οι αυτοκινητοβιομηχανίες συνεχίζουν να πιέζουν πολιτικά για τους στόχους.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Ε.Ε., ως αποτέλεσμα των νέων στόχων ο μέσος οδηγός ενός νέου αυτοκινήτου το 2020 θα εξοικονομεί περίπου 340 ευρώ τον πρώτο χρόνο σε κόστη καυσίμων, και μεταξύ 2.900 ευρώ και 3.800 ευρώ στα 13 χρόνια ζωής του αυτοκινήτου, συγκριτικά με τον στόχο του 2015. Αυτό θα ισοδυναμεί με συνολική εξοικονόμηση περίπου 30 δισ. ευρώ ετησίως στα ορυκτά καύσιμα, που θα μπορούσε να αυξήσει το ΑΕΠ της Ε.Ε. κατά 12 δισ. ευρώ το χρόνο και να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, όπως επίσης και εξοικονόμηση σχεδόν 160 εκατ. τόνων εισαγόμενου πετρελαίου.

Καμπύλη καινοτομίας

Ωστόσο, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων κάνουν ισχυρό λόμπυ εναντίον των προτάσεων στους διαδρόμους των Βρυξελλών, ισχυριζόμενοι ότι οι αυστηροί στόχοι θα επιφέρουν υψηλότερα κόστη στην έρευνα και την ανάπτυξη καθώς και στην προσαρμογή των γραμμών παραγωγής.

Η Hedegaard απέρριψε αυτούς τους ισχυρισμούς, σημειώνοντας ότι οι εταιρείες αυτοκινήτων έκαναν τις ίδιες διαμαρτυρίες και για τους στόχους του 2015. Ακόμη, οι κατασκευαστές έχουν σχεδόν πετύχει τους στόχους του 2015, δηλαδή πολύ πριν την ώρα τους. «Κοιτάξτε πίσω σε αυτά τα τρομακτικά πράγματα που είπαν ότι θα συμβούν, και μετά να δείτε τι κάνουν οι κατασκευαστές- η καμπύλη της καινοτομίας έχει απογειωθεί», είπε.

Οι στόχοι προκαλούν σπίθα ανάπτυξης, είπε η Hedegaard. «Όποιος αγοράζει ένα αυτοκίνητο βλέπει ότι είναι πιο αποδοτικό στα καύσιμα σε σχέση με κάποια χρόνια πριν -αυτό δε συνέβη αυτόματα, αλλά είναι αποτέλεσμα των στόχων», υπογράμμισε. Υπάρχει επίσης ξεκάθαρη ζήτηση για μοντέλο που είναι περισσότερο αποδοτικά στα καύσιμα: «Αρέσουν στους ευρωπαίους πολίτες τα φθηνότερα αυτοκίνητα».

«Αδύναμες οι προτάσεις»

Ακτιβιστές για το περιβάλλον επίσης επιτέθηκαν στις προτάσεις, χαρακτηρίζοντάς τες πολύ αδύναμες. Η Franziska Achterberg από την Greenpeace είπε: «Αυτά τα προτεινόμενα πρότυπα απόδοσης φέρουν τα δακτυλικά αποτυπώματα του λόμπι της αυτοκινητοβιομηχανίας. Είναι μια δειλή κίνηση από την Κομισιόν ενόψει των σκληρών διαπραγματεύσεων με το Κοινοβούλιο και τις κυβερνήσεις της Ε.Ε. Υπάρχουν πολλά που μπορούν να κερδηθούν από ισχυρούς στόχους απόδοσης, τόσο για τους οδηγούς όσο και για το κλίμα».

Οι εκπομπές από τα φορτηγά θα πρέπει να μειωθούν στα 147 γρ./χλμ το 2020, συγκριτικά με τα 181,4 γρ./χλμ του 2010, με ενδιάμεσο στόχο 175 γρ. από το 2017. Η Greenpeace είπε ότι και αυτός ο στόχος είναι ανεπαρκής.

Λευκή βίβλος για τις μεταφορές

Τα επιβατικά αυτοκίνητα είναι από μόνα τους υπεύθυνα για περίπου το 12% των συνολικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το κυριότερο αέριο θερμοκηπίου.

Η Ε.Ε. πρότεινε νομοθεσία το 2007, θέτοντας πρότυπα αποδόσεων για τις εκπομπές από τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα. Αυτή η νομοθεσία, που υιοθετήθηκε το 2009 από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο, αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της στρατηγικής για την βελτίωση της οικονομίας των καυσίμων των αυτοκινήτων και για την βεβαίωση ότι εκπομπές από νέα επιβατικά αυτοκίνητα στην Ε.Ε δεν υπερβαίνει 120 γρ.CO2/χλμ.

Η πολυαναμενόμενη Λευκή Βίβλος για τις Μεταφορές, που παρουσιάστηκε από την Επιτροπή τον Φεβρουάριο το 2011, προαναγγέλλει μέτρα για αύξηση των 1,8 τρισ. ευρώ που η Ε.Ε. λέει ότι είναι αναγκαία για επενδύσεις σε έργα υποδομής τα επόμενα 20 χρόνια για να χτίσει ένα ανταγωνιστικό μεταφορικό σύστημα που θα αυξήσει την κινητικότητα, θα αφαιρέσει σημαντικά εμπόδια σε καίρια σημεία και θα αυξήσει την ανάπτυξη και την απασχόληση.

Παράλληλα, η Επιτροπή ανέφερε ότι οι προτάσεις της πρόκειται να μειώσουν δραματικά την εξάρτηση της Ευρώπης στο εισαγόμενο πετρέλαιο και θα μειώσουν τις εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα στην μεταφορά έως και 60% μέχρι το 2050.

(από την εφημερίδα "ΗΜΕΡΗΣΙΑ", 25-26/08/2012)