Σχόλιο

Εξαγγελίες και Πραγματικότητα

Εξαγγελίες και Πραγματικότητα

«Κανένα υφεσιακό μέτρο που θα υπονομεύει την ανάπτυξη -το πείραμα αρκετά κράτησε», υπογραμμίζονταν στην άτυπη ενημέρωση του Μαξίμου προχθές το βράδυ. «Δεν δεχόμαστε υφεσιακά μέτρα», είχε δηλώσει ο πρωθυπουργός μετά τη συνάντησή του με τον Ζ. Κ. Γιούνκερ. Υφεσιακά μέτρα δεν είναι μόνον η άμεση περικοπή των ονομαστικών αποδοχών, είναι και τα μέτρα που συρρικνώνουν την κατανάλωση ή εμποδίζουν τις επενδύσεις και την τόνωση της απασχόλησης. Το περασμένο Σάββατο η ελληνική κυβέρνηση κατέθεσε στις Βρυξέλλες τη νέα αναθεωρημένη πρότασή της, η οποία προβλέπει επιπλέον έσοδα 3,620 δισ. ευρώ φέτος και 5,944 δισ. το 2106. Όμως, παρά τις κυβερνητικές εξαγγελίες, πολλά από τα κυριότερα μέτρα που περιλαμβάνονται στην πρόταση, για συνολικά έσοδα 9,554 δισ. ευρώ στη διετία, χαρακτηρίζονται ως κατ’ εξοχήν υφεσιακά, καθώς πλήττουν τις επιχειρήσεις και την κατανάλωση

Θέλει Λύση η Ελληνική Κυβέρνηση;

Θέλει Λύση η Ελληνική Κυβέρνηση;

Π​​έρα από τη συνολική διαπραγματευτική στρατηγική και τις κατά καιρούς τακτικές κινήσεις, πέρα από τις προτάσεις, τις αντιπροτάσεις και τις «κόκκινες γραμμές», υπάρχουν και τα πιο πεζά αλλά τελικά εξαιρετικά κρίσιμα πράγματα: οι συγκεκριμένοι αριθμοί, οι διαδικασίες και οι ημερομηνίες. Εχουμε και λέμε λοιπόν: με τη συγχώνευση των υποδόσεων του Ιουνίου του ΔΝΤ σε μία, η Ελληνική Δημοκρατία θα πρέπει να πληρώσει στις 30 Ιουνίου 1,6 δισ. ευρώ στο ΔΝΤ. Επίσης, μέχρι το τέλος Ιουνίου θα πρέπει να πληρωθούν οι μισθοί και οι συντάξεις των δημοσίων υπαλλήλων (περί το 1,6 δισ. ευρώ) και να χρηματοδοτηθούν τα ασφαλιστικά ταμεία με την κρατική συμμετοχή για να πληρωθούν οι συντάξεις του ιδιωτικού τομέα (περί το 1,1 δισ. ευρώ). Σύνολο όλων αυτών περί τα 4,3 δισ. ευρώ. Υπάρχουν αυτά τα χρήματα στα κρατικά ταμεία;

Φροντίδα Μόνο για την Κομματική Πελατεία

Φροντίδα Μόνο για την Κομματική Πελατεία

Αυτή η σχεδόν καθημερινή καθησυχαστική διαβεβαίωση από κάθε συνεντευξιαζόμενο του ΣΥΡΙΖΑ ότι είναι εξασφαλισμένοι και θα πληρωθούν οι μισθοί και οι συντάξεις είναι παραπλανητική και διχαστική. Παραπλανητική γιατί δεν διευκρινίζεται ότι πρόκειται για τους μισθούς μόνο των υπαλλήλων του Δημοσίου. Διχαστική γιατί δείχνει την περιφρονητική αδιαφορία για το αν πληρώνονται οι μισθοί στον ιδιωτικό τομέα, αλλά και για το 1,5 εκατομμύριο ανέργων. Την Κυβέρνηση την ενδιαφέρει μόνο να μην πάψουν να μισθοδοτούνται οι υπάλληλοι του Δημοσίου, οι οποίοι κατά τεκμήριο είναι και η σταθερή πελατεία όχι μόνο του ΣΥΡΙΖΑ αλλά και όλων των κομμάτων

Ας Μη Βάλει Ενεργειακή «Τρικλοποδιά» στον Εαυτό της η Αθήνα Λίγο Πριν την Τελική Συμφωνία

Ας Μη Βάλει Ενεργειακή «Τρικλοποδιά» στον Εαυτό της η Αθήνα Λίγο Πριν την Τελική Συμφωνία

Δεν ξέρουμε σε ποια ακριβώς «στροφή του δρόμου» προς την τελική συμφωνία με τους δανειστές βρισκόμαστε, καθώς κάθε μέρα – πολλές φορές και εντός της ίδιας ημέρας – τα μηνύματα από την κάθε πλευρά αλλάζουν άρδην. Αυτό, πάντως, που δεν αλλάζει είναι η αγωνία της ελληνικής οικονομίας που παραπαίει ανάμεσα στην αβεβαιότητα που φέρνει η απειλή μίας χαώδους χρεοκοπίας και τη βεβαιότητα μίας κακής συμφωνίας … Και εδώ είναι που υπεισέρχεται ο παράγων της ενέργειας που, όπως είχε επισημάνει το energia.gr από αυτή εδώ τη στήλη στις 4 Μαΐου (Οι Πολιτικές Εξελίξεις Περνούν Μέσα Από το «Κεφάλαιο» της Ενέργειας). Πραγματικά, ελλοχεύει ο κίνδυνος οι διαπραγματεύσεις να πέσουν σε νέο σκόπελο εξαιτίας της επιμονής της κυβέρνησης σε θέματα που αφορούν το ενεργειακό «κοινοτικό κεκτημένο»

Πόσο Ενημερωμένοι για τα Ενεργειακά Ζητήματα Είναι οι Βουλευτές μας;

Πόσο Ενημερωμένοι για τα Ενεργειακά Ζητήματα Είναι οι Βουλευτές μας;

Τα ενεργειακά ζητήματα έχουν δυσκολία κατανόησης. Είναι σύνθετα, πολλές φορές, τεχνικού χαρακτήρα, απαιτούν εξειδίκευση και κυρίως εμβάθυνση και εμπεριστατωμένη ανάλυση. Για να μπορέσει κανείς να ασχοληθεί με αυτά χρειάζεται να ενσκήψει με προσοχή, γιατί διαφορετικά κινδυνεύει να μην αντιληφθεί ούτε το εύρος, ούτε τις συνέπειες που συνεπάγονται. Συνεπώς, μια γενική προσέγγιση των θεμάτων αυτών το ελάχιστο που μπορεί να προκαλέσει είναι θυμηδία. Από την άλλη πλευρά, οι εκπρόσωποι της Βουλής δεν διακρίνονται ιδιαίτερα για το μορφωτικό τους επίπεδο. Εντάξει, υπάρχουν και φωτεινές εξαιρέσεις. Αλλά, ανάμεσα στους 300 εκλεγμένους εκπρόσωπους μπορεί κανείς να βρει άτομα με περιορισμένες γνώσεις, όμως, με ταλέντο στην προσέλκυση ψηφοφόρων. Κάποιοι από αυτούς, μάλιστα, στελεχώνουν κρίσιμες Επιτροπές της Βουλής, οι οποίες καλούνται να ελέγξουν πρόσωπα και νομοθετήματα, με κρίσιμη σημασία. Και από κει αρχίζουν τα προβλήματα. Ειδικά, όταν αφορούν σε ζητήματα ενεργειακά

ΔΝΤ και Ε.Ε. - Ευρωζώνη: Μια Διαμάχη που Ξεπερνά το Ελληνικό Πρόβλημα

ΔΝΤ και Ε.Ε. - Ευρωζώνη: Μια Διαμάχη που Ξεπερνά το Ελληνικό Πρόβλημα

Την αντίφαση, την επισήμαναν χθες σε ανάλυσή τους οι Financial Times, την ώρα που το ΔΝΤ ζητά σκληρά μέτρα από την Αθήνα και βάλλει ευθέως κατά της ανελαστικότητας των πλαφόν που έχουν θέσει για την Ευρωζώνη το Σύμφωνο Σταθερότητας και το Δημοσιονομικό Σύμφωνο, 3% για το έλλειμμα του ΑΕΠ και 60% του ΑΕΠ για το δημόσιο χρέος. Η αντίφαση βρίσκεται στην πρόσοψη, στην πρώτη ανάγνωση καθώς το ΔΝΤ, όπως και η Παγκόσμια Τράπεζα, είναι κατά κύριο λόγο σταθερά και διαχρονικά από την ίδρυσή τους στο προάστιο Breton Woods της Ουάσιγκτον, το 1945, εργαλεία της συνολικής παγκόσμιας στρατηγικής των ΗΠΑ

Ἐπικοινωνοῦν σέ Ἄλλη Γλώσσα! Σέ Πλήρη Ἀσυνεννοησία Ἀθήνα-Βρυξέλλες

Ἐπικοινωνοῦν σέ Ἄλλη Γλώσσα! Σέ Πλήρη Ἀσυνεννοησία Ἀθήνα-Βρυξέλλες

Ἐπί ἑβδομάδες ἀκοῦμε ἀπό τά κυβερνητικά στελέχη ὅτι ὑπάρχει σύγκλισις ἀπόψεων μέ τούς δανειστές καί ὅτι ἀργά ἤ γρήγορα θά ἐπιτευχθεῖ συμφωνία. Τό ἔλεγαν οἱ ὑπουργοί πού ἐνεπλάκησαν στήν διαπραγμάτευση καί τό ἐτόνιζε και ὁ ἴδιος ὁ Πρωθυπουργός, κάθε φορά πού ἐξήρχετο ἀπό συνάντησή του μέ τήν εὐρωπαϊκή ἡγεσία. Ἐν τούτοις, ἡ εἰκόνα πού προεβάλλετο ἀπό τά διεθνῆ μέσα ἐνημερώσεως ἦταν τελείως διαφορετική. Μιλοῦσαν γιά ἐπιβεβλημένες μεταρρυθμίσεις καί ἐτόνιζαν ὅτι ἡ Ἑλλάς ἔπρεπε νά κάνει πολλά βήματα γιά νά ἐπέλθει συμβιβασμός. Ἀλλά οἱ δικοί μας συνέχιζαν νά καλλιεργοῦν κλίμα αἰσιοδοξίας καί νά διαβεβαιώνουν ὅτι ὅλα θά πᾶνε καλά. Αἰφνιδίως λοιπόν, ἦλθε τό τελεσίγραφο διά τοῦ προέδρου τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἐπιτροπῆς κ. Γιοῦνκερ, τό ὁποῖο πηγαίνει ὅλη τήν διαπραγμάτευση πίσω

Τι Θέλει η Socar και Ποια η Εταιρική της Φιλοσοφία

Τι Θέλει η Socar και Ποια η Εταιρική της Φιλοσοφία

Κακοστημένο και κακοπαιγμένο μοιάζει να είναι πλέον αυτό το σίριαλ με την πώληση του ΔΕΣΦΑ στην αζέρικη Socar. Η οποία δίνει όλον αυτόν τον καιρό δείγματα για το πώς αντιλαμβάνεται τη λειτουργία των ευρωπαϊκών θεσμών και την εν δυνάμει παρουσία της σε μια χώρα-μέλος της Ε.Ε. Με τις διάφορες «απειλές» που εκτοξεύει προς κάθε κατεύθυνση, αποκαλύπτει εν πολλοίς και την εταιρική φιλοσοφία της, που παραπέμπει σε ανατολίτικους λεονταρισμούς και παζάρια, που δεν έχουν καμία θέση και σχέση με το κοινοτικό κεκτημένο. Από πέρυσι η πώληση του ΔΕΣΦΑ έχει πάψει, πλέον, να είναι ελληνικό ζήτημα και έχει αναχθεί σε κοινοτικό, καθώς για πρώτη φορά επενδυτής από μία τρίτη χώρα επιθυμεί να αποκτήσει εταιρία της κοινοτικής επικράτειας

Mία Σταθερά και Πλήθος Ρηγματώσεων

Mία Σταθερά και Πλήθος Ρηγματώσεων

Tο έργο που βλέπουμε ανακυκλώνει τον εαυτό του στο τέλμα και στη θλίψη. Δεν είναι παράδοξο, λοιπόν, πως η κοινή γνώμη, μετά την εκτίναξη του συναισθήματος του φόβου, μη αντέχοντας πλέον την αγωνία για το αύριο, έχει περιέλθει σε φάση παθητικότητας. Όλο και περισσότεροι πολίτες προσχωρούν στην αντίληψη του «να γίνει ό,τι είναι να γίνει», αλλά τουλάχιστον «ας συμβεί επιτέλους κάτι». Oι σταθερές στο τοπίο, που προσφέρουν κάποια ασφάλεια και ελπίδα, εξαφανίζονται. Eνώ οι οικονομικές και πολιτικές ρηγματώσεις πολλαπλασιάζονται. Παντού ξεπηδούν παθογένειες που κυριαρχούν. Όλα αντανακλούν τη μιζέρια ενός deja vu. Kαι ό,τι ήθελε προκύψει. Tο κυβερνητικό σχήμα είναι κάτω του μετρίου. Oι περισσότεροι υπουργοί είναι από ανεπαρκείς έως ανεπαρκέστατοι. Σε τομείς όπως η Παιδεία και η Δικαιοσύνη, η υποτιθέμενη «προοδευτικότητα» αποτελεί τραγική οπισθοδρόμηση

Νά Μήν Γίνουμε Ἀργεντινή!

Νά Μήν Γίνουμε Ἀργεντινή!

Στίς 21 Μαΐου 2012, οἱ Φαϊνάνσιαλ Τάϊμς εἶχαν δημοσιεύσει ἕνα συγκλονιστικό ἄρθρο γιά τήν ἑλληνική κρίση. Τό ἄρθρο εἶχε τίτλο «Ἡ Ἑλλάς δέν πρέπει νά ἀκολουθήσει τό παράδειγμα τῆς Ἀργεντινῆς» καί ὑπεγράφετο ἀπό τόν Mario Blejer, διοικητή τῆς Κεντρικῆς Τραπέζης τῆς Ἀργεντινῆς κατά τήν περίοδο τῆς πτωχεύσεως τῆς χώρας τό 2001. Τό ἄρθρο δημοσιεύθηκε μεταξύ τῶν δύο ἑλληνικῶν ἐκλογῶν τῆς 5ης Μαΐου καί τῆς 17ης Ἰουνίου 2012, ὅταν εἶχε κυριαρχήσει –ὅπως τώρα– μεγάλη ἀγωνία γιά τυχόν πτώχευση τῆς Ἑλλάδος καί ἔξοδό της ἀπό τήν Εὐρωζώνη. Καί περιέγραφε τίς δραματικές συνέπειες πού θά εἶχε μία τέτοια ἐξέλιξις, τόσο γιά τήν Ἑλλάδα ὅσο καί γιά τήν Εὐρωζώνη

Tο Μήνυμα Από Τρεις Κάλπες

Tο Μήνυμα Από Τρεις Κάλπες

O πρώτος που πήρε το μήνυμα, παραβλέποντας το δημοψήφισμα στην Iρλανδία και συνυπολογίζοντας τις εκλογές της 25ης Iανουαρίου στην Eλλάδα, είναι ο πρωθυπουργός της Iταλίας Pέντσι. H Eυρώπη πρέπει να αλλάξει την οικονομική πολιτική της τόνισε: «O άνεμος στην Eλλάδα, στην Πολωνία και στην Iσπανία δεν φυσά στην ίδια κατεύθυνση, φυσά σε αντίθετες, όλοι οι άνεμοι μαζί λένε ότι η Eυρώπη πρέπει να αλλάξει». Oι δηλώσεις Pέντσι έχουν καίρια σημασία καθώς την ίδια στιγμή στην Iσπανία ανοίγει η συζήτηση για ενδεχόμενη συνεργασία σε τοπικό και εθνικό επίπεδο των Podemos με τους Σοσιαλιστές. H πρόκληση δεν είναι μόνον τα κόμματα-κινήματα της Pιζοσπαστικής Aριστεράς, αλλά η διαδραστική τους σχέση με την ιστορική Σοσιαλδημοκρατία - Kεντροαριστερά

Οχι Πειραματισμοί με τους Φόρους

Οχι Πειραματισμοί με τους Φόρους

Με... «ανήκεστο βλάβη στην πιο κρίσιμη περίοδο για τη χώρα» κινδυνεύει η τουριστική βιομηχανία, ο πιο δυναμικός πυλώνας της ελληνικής οικονομίας, σήμερα, από μια αύξηση του ΦΠΑ πάνω από τα επίπεδα των χωρών - ανταγωνιστών της Ελλάδας. Η αύξηση του ΦΠΑ βρίσκεται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τους δανειστές της χώρας και εάν η κυβέρνηση αποδεχθεί ποσοστό πάνω από τον μέσο όρο που ισχύει στις ανταγωνίστριες χώρες, θα δημιουργηθούν «σοβαρά προβλήματα βιωσιμότητας τόσο στις επιχειρήσεις μικρού και μεσαίου μεγέθους που θα είναι έρμαια των tour operators, όσο και στις μικρές επιχειρήσεις που ζουν από τη δευτερογενή τουριστική αλυσίδα». Οι πρόεδροι 15 τουριστικών φορέων είναι κατηγορηματικοί: Ο ελληνικός τουρισμός θα δεχθεί ισχυρό πλήγμα και θα χαθούν χιλιάδες θέσεις εργασίας

Και Μονοπωλιακή Μεταχείριση και Υγιής Ανταγωνισμός Μαζί Δεν Γίνεται ...

Και Μονοπωλιακή Μεταχείριση και Υγιής Ανταγωνισμός Μαζί Δεν Γίνεται ...

Μπορεί να υπάρχουν αρκετά ζητήματα τα οποία χρειάζεται να αποσαφηνισθούν σε ό,τι έχει να κάνει με το σύνολο της ενεργειακής πολιτικής που κομίζει η νέα ηγεσία του ΥΠΑΠΕΝ, ωστόσο, οι βασικές κατευθύνσεις έχουν δοθεί και συμπυκνώνονται στην αρνητική θέση για τις ιδιωτικοποιήσεις στον τομέα αυτό. Αυτό σημαίνει με απλά λόγια, ότι το άνοιγμα της αγοράς, μέσω, κυρίως, της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΗ δεν πρόκειται να υπάρξει. Απουσία ιδιωτικοποιήσεων στον εγχώριο ενεργειακό τομέα σημαίνει, επίσης, ότι η πολιτική σε εταιρίες, όπως, η ΔΕΠΑ, ο ΔΕΣΦΑ, η ΕΛ.ΠΕ., θα χαράσσεται κεντρικά. Επί της ουσίας, αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς, αυτό που προκύπτει είναι ότι δεν θα υπάρξει καμία αλλαγή σε σχέση με ό,τι ήδη συνέβαινε. Βεβαίως, η διαφορά έγκειται στις προσδοκίες που είχαν καλλιεργηθεί από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, για την είσοδο επενδυτών στις συγκεκριμένες εταιρίες

Η «Συνταγή» της Καταστροφής

Η «Συνταγή» της Καταστροφής

Xειρότερη και από μια κακή συμφωνία είναι μια προσωρινή συμφωνία. Kαι δυστυχώς όλα δείχνουν ότι τόσο οι λεγόμενοι θεσμοί όσο και η Aθήνα επιλέγουν το δυσμενέστερο σενάριο, αυτό της πρόχειρης λύσης. O λόγος είναι απλός. Bολεύει την Aθήνα, εξυπηρετεί τους δανειστές, αλλά φυσικά βλάπτει τη χώρα. H κυβέρνηση θεωρεί ότι έτσι μεταθέτει για το απώτερο μέλλον τις δύσκολες αποφάσεις. Διατηρει, στο μεταξύ, τη συνοχή, ελέγχει τις αντιδράσεις στο εσωτερικό της και περιορίζει τις κινήσεις των επίδοξων «ανταρτών», κάμπτοντας τις αντιστάσεις και αποδυναμώνοντας τα επιχειρήματά τους

Τα Όρια μιας Ανεξάρτητης και «Πλουραλιστικής» Ενεργειακής Πολιτικής

Τα Όρια μιας Ανεξάρτητης και «Πλουραλιστικής» Ενεργειακής Πολιτικής

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΠΑΠΕΝ) κος Παναγιώτης Λαφαζάνης δεν χάνει ευκαιρία να διακηρύσσει urbi et orbi ότι η κυβέρνηση της Ριζοσπαστικής Αριστεράς σε αντίθεση με όλες τις προηγούμενες κυβερνήσεις, ακολουθεί μια πραγματικά «ανεξάρτητη, πολυεπίπεδη και πλουραλιστική ενεργειακή πολιτική η οποία ταυτόχρονα κοιτάζει στους τέσσερις ορίζοντες». Όπως διευκρινίζει ο ίδιος δεν θέλουμε μια πολιτική μονοδιάστατη και εξαρτημένη. «Αυτό ήταν χαρακτηριστικό των προηγούμενων δεκαετιών, αν όχι και ένα χαρακτηριστικό του ίδιου του Ελληνικού κράτους σχεδόν από την ίδρυση του, με ορισμένες αναλαμπές», σημειώνει σε πρόσφατη παρέμβαση του σε συνέδριο στην Αθήνα. Δεν θα διαφωνήσουμε με τον κ. Υπουργό στις κατ’ επανάληψη εκφρασθείσες θέσεις του για την ανάγκη όπως η Ελλάδα επιτέλους χαράξει μια δική της, ξεχωριστή ενεργειακή πολιτική, διαφοροποιούμενη εν ανάγκη με τα όσα κατά καιρούς προτάσσουν Βρυξέλλες και Ουάσιγκτον, ώστε αυτή να εξυπηρετεί αποκλειστικά και μόνο το εθνικό συμφέρον και όχι να χρησιμοποιείται για να κάνει πλάτες στα σχέδια των μεγάλων

Οι Μεγάλες Προκλήσεις του 2015

Οι Μεγάλες Προκλήσεις του 2015

Η Γερμανία επείγεται όσο ουδείς άλλος εταίρος στην Ε.Ε. και στην Ευρωζώνη για μια συμβιβαστική λύση με την Αθήνα, αλλά και για μια προληπτική σκιαγράφηση του πλαισίου μιας διευθέτησης με το Λονδίνο που θα επιτρέπει στον Κάμερον να ταχθεί υπέρ της παραμονής της Βρετανίας στην Ε.Ε. στο δημοψήφισμα. Το Βερολίνο έχει μπροστά του δύο μείζονος κλίμακας προκλήσεις που απαιτούν τα σενάρια έστω και με τη μορφή αναξιόπιστης κινδυνολογίας για Grexit- Brexit να αποσυρθούν για να μη συντηρούν αμφιβολίες για το μέλλον της Ε.Ε. - Ευρωζώνης. Πρώτη πρόκληση είναι η Σύνοδος Κορυφής του Ιουνίου, όπου οι 28 θα συζητήσουν τη θεσμική μεταρρύθμιση της Ε.Ε. - Ευρωζώνης προς την κατεύθυνση της εμβάθυνσης με τη δημιουργία θεσμικών οργάνων για την Ευρωζώνη, όπως το Κοινοβούλιο του Ευρώ που θα προέρχεται από αντιπροσωπείες των εθνικών Κοινοβουλίων και θα είναι το νομοθετικό-ελεγκτικό αντίβαρο στη συγκρότηση Δημοσιονομικής - Οικονομικής Διακυβέρνησης