Σχόλιο

«Παντάπασιν»

«Παντάπασιν»

Ο τίτλος του σημερινού άρθρου μπορεί να θυμίζει το «Πάρθεν» του Κωνσταντίνου Καβάφη αλλά δεν ανακαλύψαμε κάποιο αταύτιστο ως σήμερα ποίημα του μεγάλου Αλεξανδρινού ποιητή. Αντίθετα, δανειστήκαμε τον τίτλο από μία χαρακτηριστική δήλωση του Υπουργού Εξωτερικών στην πρόσφατη συνέντευξή του στην «Καθημερινή». Στη συγκεκριμένη συνέντευξη ο κ. Γεραπετρίτης διαβεβαιώνει ότι, στη συνάντηση που θα έχει, στις αρχές Νοεμβρίου στην Αθήνα, με τον Τούρκο ομόλογό του, κ. Φιντάν, για να αξιολογήσουν αν συντρέχουν οι προϋποθέσεις ώστε να προχωρήσoυν στην ουσιαστική συζήτηση περί την οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης,

Ενεργειακό Κόστος: Χωρίς Απάντηση τα «Γαλάζια μας Γράμματα» προς την Κομισιόν…

Ενεργειακό Κόστος: Χωρίς Απάντηση τα «Γαλάζια μας Γράμματα» προς την Κομισιόν…

Η επιστολογραφία ήταν παλαιότερα μία πραγματική τέχνη, κάποιοι, μάλιστα, λογοτέχνες μας άφησαν επιστολές τους σχεδόν εφάμιλλες των «κανονικών» τους έργων. Στη σημερινή εποχή η επιστολογραφία έχει αντικατασταθεί από τα «άχαρα» e-mail και τα λοιπά ηλεκτρονικά μεταφοράς μηνυμάτων. Ωστόσο, υπάρχει κάποιος που «αντιστέκεται και θα αντιστέκεται για πάντα» - σαν άλλο γαλατικό χωριό του Αστερίξ - στην «ισοπέδωση» αυτή: πρόκειται για την ελληνική κυβέρνηση, η οποία έχει εγκαινιάσει μία συνεχή επιστολογραφία προς την Κομισιόν για θέματα που αφορούν την οικονομική, κυρίως, πραγματικότητα στη χώρα μας. Ξεκινώντας, στα τέλη Μαΐου, από την επιστολή για τη διαφορετική τιμολόγηση προϊόντων ανά χώρα-μέλος της ΕΕ εκ μέρους των πολυεθνικών, τα «γαλάζια γράμματα» της κυβέρνησης Μητσοτάκη προς την κυρία φον ντερ Λάιεν πέρασαν, στη συνέχεια, σε θέματα ενεργειακής πολιτικής

Οδεύουμε Προς Μια Γενικευμένη Ενεργειακή Κρίση;

Οδεύουμε Προς Μια Γενικευμένη Ενεργειακή Κρίση;

Τα βλέμματα είναι στραμμένα στην Μέση Ανατολή καθώς κλιμακώνεται η κρίση μετά τις τελευταίες επιθέσεις του Ισραήλ κατά του Λιβάνου, την συνέχιση των εκκαθαριστικών επιχειρήσεων κατά της Χαμάς, τους βομβαρδισμούς της αεροπορίας του Ισραήλ κατά στρατιωτικών στόχων των Χούθι στην Υεμένη την (ανεπιτυχή) επίθεση του Ιράν με βαλλιστικούς πυραύλους κατά του Ισραήλ και την ετοιμαζόμενη αντίποινα του Τέλ Αβίβ κατά της Τεχεράνης. Η πιθανή όξυνση της ανωτέρω κρίσης ενισχύει τον κίνδυνο νέων διαταραχών στις παγκόσμιες αλυσίδες αξίας, αλλά και αύξησης των τιμών των τροφίμων και της ενέργειας όπως και του κόστους των μεταφορών, οδηγώντας σε υψηλότερο πληθωρισμό και χαμηλότερη ανάπτυξη

Στην Εποχή των Βαρβάρων

Στην Εποχή των Βαρβάρων

Βρισκόμαστε αντιμέτωποι με μία περίοδο παγκόσμιων καταιγιστικών εξελίξεων. Ο πλανήτης δεν έχει πλέον «αφεντικό». Οποιος δεν το είχε καταλάβει, το καταλαβαίνει τώρα. Ο Ισραηλινός πρωθυπουργός το έχει αποδείξει με τον πλέον έμπρακτο τρόπο. Εκμεταλλεύεται την αμερικανική προεκλογική περίοδο και το κενό εξουσίας στις ΗΠΑ, ξεπερνώντας κάθε κόκκινη γραμμή που υποτίθεται του έχουν θέσει οι Μπάιντεν και Μπλίνκεν. Ακούγοντας τις δηλώσεις τους αντιλαμβάνεται κανείς ότι δεν έχουν κανένα περιθώριο αντίδρασης. Γνωρίζουν πως αν πιέσουν το Ισραήλ με τη διακοπή παροχής εξοπλισμών, μπορεί να κάνουν τεράστια ζημιά στην υποψηφιότητα της Χάρις

Η Ολλανδική Ασθένεια

Η Ολλανδική Ασθένεια

Κεφάλαιο πρώτο: Η ανακάλυψη φυσικού αερίου έξω από το Χρόνιγκεν (Groningen), στην Ολλανδία, στις 29 Μαΐου 1959 καθόρισε τη μεταπολεμική οικονομία της χώρας. Αρχικά, το μέγεθος του κοιτάσματος εκτιμήθηκε σε 60 bcm, όμως νεώτερες εκτιμήσεις το υπολογίζουν στα 2.700 bcm, νούμερο που το καθιστά το μεγαλύτερο κοίτασμα φυσικού αερίου στην Ευρώπη και ένα από τα μεγαλύτερα στον κόσμο. Τα τελευταία 60 χρόνια, η Ολλανδία έχει προσποριστεί τεράστια έσοδα που ξεπερνούν τα 363 δισεκατομμύρια ευρώ από την εκμετάλλευση του φυσικού αερίου. Ο αντίκτυπος στην ολλανδική οικονομία ήταν τόσο μεγάλος που ο Economist επινόησε τον όρο «ολλανδική ασθένεια», για να καταδείξει τον αντίκτυπο της παρακμής των μεταποιητικών βιομηχανιών της Ολλανδίας, ύστερα από την ανακάλυψη αυτού του τεράστιου κοιτάσματος φυσικών πόρων.

Έχει Δίκιο ο Ντράγκι για τον «Αργό Θάνατο» της Ε.Ε.

Έχει Δίκιο ο Ντράγκι για τον «Αργό Θάνατο» της Ε.Ε. 

 Η Ευρωπαϊκή Ένωση χρειάζεται επιπλέον επενδύσεις ύψους 750-800 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως, πολύ υψηλότερο του 1-2% του Σχεδίου Μάρσαλ για την ανοικοδόμηση της Ευρώπης μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο! Αυτό αναφέρεται στην 400σελίδων έκθεση του Μάριο Ντράγκι, η οποία προειδοποιεί την Ένωση ότι βρίσκεται αντιμέτωπη με έναν «αργό θάνατο». Και ο κ.«whatever it takes» έχει απόλυτο δίκιο δεδομένου ότι η ΕΕ χάνει συνεχώς έδαφος απέναντι στις ΗΠΑ και την Κίνα,  ενώ καραδοκεί και η αναδυόμενη δύναμη της ομάδος των BRICS. Πράγματι, μετά την Ρωσία και την Τουρκία, η Κίνα έκανε να τεράστιο άνοιγμα  προς την Αφρική, υποσχόμενη 50 δισ. δολ. σε οικονομική στήριξη τα επόμενα τρία χρόνια και στενότερη στρατιωτική συνεργασία στο περιθώριο της διασκέψεως του Φόρουμ για την Συνεργασία Κίνας-Αφρικής (FOCAC).  

Και η Ιστορία Επαναλαμβάνεται…

Και η Ιστορία Επαναλαμβάνεται…

Τις πρώτες ημέρες του Σεπτεμβρίου 2015 –κατά παράβασιν των Κανονισμών Δουβλίνου περί της τηρουμένης διαδικασίας εισόδου προσφύγων στις χώρες της Ε.Ε.– η τότε γερμανική κυβέρνηση της καγκελαρίου Αγκελα Μέρκελ επέτρεψε την είσοδο προσφύγων της Συρίας από την Ουγγαρία. Διαβουλεύσεις με τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. που είχαν αποδεχθεί τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς δεν είχαν προηγηθεί. Απλώς η κ. Μέρκελ είχε φροντίσει να προϊδεάσει την κοινή γνώμη της χώρας της και να ενισχύσει την αυτοπεποίθηση των Γερμανών όταν έπειτα από επίσκεψή της σε προσφυγικό καταυλισμό τόνισε ότι «η Γερμανία είναι μία χώρα ισχυρή. Μπορούμε να τα καταφέρουμε»

Αποκέντρωση: Ο Ελέφαντας …στη Βρύση μας!

Αποκέντρωση: Ο Ελέφαντας …στη Βρύση μας!

Οι πρόσφατες ανακοινώσεις της ηγεσίας του ΥΠΕΝ και της ΕΥΔΑΠ στην ειδική κοινή συνέντευξη Τύπου κατά την οποία παρουσιάστηκαν οι 7 βασικές πρωτοβουλίες της κυβερνητικής στρατηγικής για την αντιμετώπιση της λειψυδρίας ήγειραν μια σειρά από ερωτηματικά και αντιδράσεις. Αυτές επικεντρώθηκαν κυρίως στο αν αυτές, στην πραγματικότητα, αποτελούν «Κερκόπορτα» για αυξήσεις στην τιμή του νερού ή ακόμη και για ιδιωτικοποίηση πόρων και υποδομών. Για τα θέματα αυτά, κατά την εν λόγω συνέντευξη Τύπου, υπήρξαν διαβεβαιώσεις περί του αντιθέτου. Βέβαια, σχετικά με το θέμα των αυξήσεων ο ίδιος ο Υπουργός, μιλώντας αργότερα σε μεγάλο ραδιοφωνικό σταθμό, είπε ότι αυτές, αν υπάρξουν, «δεν θα είναι άμεσες», ενώ πρόσθεσε ότι, αν η ΕΥΔΑΠ ή η ΕΥΑΘ στο μέλλον δουν ένα στοιχείο κόστους να ανεβαίνει, μπορεί να έρθουν αυξήσεις. Σε κάθε περίπτωση, όπως ανέφερε, η αρμοδιότητα του ελέγχου των τιμολογίων του νερού όλων των παρόχων μεταβιβάζεται στη ΡΑΑΕΥ, η οποία θα είναι, στο εξής, εκείνη που θα αποφασίσει για αυξήσεις ή οτιδήποτε άλλο καθώς, πλέον, θα ελέγχει μια βασική πτυχή του νερού που είναι «η πλήρης ανάκτηση του εύλογου κόστους»

Όσα Παίρνει ο Άνεμος

Όσα Παίρνει ο Άνεμος

Τον Οκτώβριο του 2023 η Κυβέρνηση ανακοίνωνε το φιλόδοξο πρόγραμμα ανάπτυξης των πλωτών αιολικών, με πρώτο στόχο την εγκατάσταση ισχύος 1,9 GW έως το 2030. Παρά τον αρχικό ενθουσιασμό και τις συχνές αναφορές στο θέμα από τα στελέχη του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, οι αντιδράσεις που προέκυψαν ήδη αφότου ξεκίνησε η δημόσια διαβούλευση, την 1η Νοεμβρίου του περασμένου έτους, κορυφώθηκαν στην αρχή του καλοκαιριού που μας πέρασε, όταν το ΚΑΣ και το υπουργείο Πολιτισμού έθεσαν εκτός σχεδιασμού τρεις από τις 19 περιοχές που προτάθηκαν από το Υπουργείο. Το εντυπωσιακό στην υπόθεση είναι πως και οι τρεις αφορούν σε περιοχές με το πιο πλούσιο ανεμολογικό δυναμικό, ήτοι την Κρήτη και την Γυάρο. Τις τελευταίες ημέρες, ο Υπουργός, Θόδωρος Σκυλακάκης, επανήλθε στο θέμα, ύστερα από παρατεταμένη σιωπή, και διαβεβαίωσε ότι η Κυβέρνηση εξακολουθεί να πιστεύει στο "εθνικό project που θα αλλάξει την ενεργειακή τροχιά της χώρας", για να διευκρινήσει ότι η διαβούλευση ολοκληρώθηκε και ότι επιλύθηκαν ορισμένα θέματα «αρχαιολογίας», για τα οποία χρειάστηκε να υπάρξουν και συμβιβασμοί. Ο Υπουργός αναφερόταν στις αντιρρήσεις του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου και του Υπουργείου Πολιτισμού για τις επίμαχες περιοχές του εθνικού προγράμματος υπεράκτιων αιολικών πάρκων.

Σε Βαθιά Κρίση το Πολιτικό Σύστημα

Σε Βαθιά Κρίση το Πολιτικό Σύστημα

Όλο και βαθαίνει η κρίση του πολιτικού συστήματος της χώρας μετά και τις τελευταίες εξελίξεις. Την ώρα που ο Πρωθυπουργός της χώρας απαντούσε σε ερωτήσεις δημοσιογράφων στην καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου στο πλαίσιο της ΔΕΘ, η κεντρική επιτροπή του ΣΥΡΙΖΑ καθαιρούσε τον Πρόεδρο του κόμματος σε μια πρωτοφανή κίνηση για τα ελληνικά αλλά και τα παγκόσμια χρονικά. Και μάλιστα μια εβδομάδα πριν την εμφάνιση του ιδίου στην ΔΕΘ προκειμένου να αναπτύξει το σχέδιο της αξιωματικής αντιπολίτευσης απέναντι στην κυβέρνηση. Το δε ΠΑΣΟΚ βρίσκεται σε προεκλογική περίοδο για την ανάδειξη του νέου αρχηγού του, που αν και γίνεται με πιο ορθόδοξο τρόπο, ουδείς γνωρίζει ποια θα είναι η επόμενη ημέρα στο άλλοτε κραταιό κόμμα. Τι σημαίνει αυτό; Ότι αυτή την στιγμή αντιπολίτευση δεν υπάρχει. Είναι  κατακερματισμένη και χωρίς κανένα προσανατολισμό. 

Στρατηγική Υπομονή: Ο Μύθος του Λαγού και της Χελώνας και οι Σχέσεις Ελλάδας - Τουρκίας

Στρατηγική Υπομονή: Ο Μύθος του Λαγού και της Χελώνας και οι Σχέσεις Ελλάδας - Τουρκίας

Δεν θα αναλύσουμε τα της επισκέψεως Σίσι στην Άγκυρα και το αν αυτή αναθερμαίνει τις σχέσεις Αιγύπτου-Τουρκίας και, συνακόλουθα, αν ανατρέπει ή όχι σε βάρος της Αθήνας και της Λευκωσίας τις ισορροπίες στην Ανατολική Μεσόγειο. Πιστεύουμε ότι οφείλουμε πρώτα-πρώτα να αναλογιστούμε κάποια πιο βασικά και ίσως και απλοϊκά δεδομένα σχετικά με το πώς χαράσσεται η εξωτερική πολιτική σε αυτή τη χώρα αλλά και πώς αναλύονται – ακόμη και από επαΐοντες – οι παράμετροί της. Οι Έλληνες βαυκαλιζόμαστε για την εξυπνάδα και την ευστροφία μας και επαναπαυόμαστε στις αρετές μας αυτές. Θεωρούμε ότι θα μάς «σώσουν» ακόμη και την τελευταία στιγμή. Αυτό, βέβαια, έχει ως συνέπεια να τα αφήνουμε όλα για την τελευταία στιγμή, να μην έχουμε κανέναν σχεδιασμό και να μην επιδεικνύουμε στρατηγική υπομονή, δηλαδή χάραξη μακροπρόθεσμων στόχων και σταθερή εμμονή στην υλοποίησή τους χωρίς να μας αποθαρρύνουν τα όποια «σκαμπανεβάσματα» και οι δυσκολίες και χωρίς να αναμένουμε μόνο άμεσα αποτελέσματα

Ο Κίνδυνος των Επιδοτήσεων στην Ενέργεια

Ο Κίνδυνος των Επιδοτήσεων στην Ενέργεια

Με αφορμή την χθεσινή απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε επιδότηση της τιμής ηλεκτρικού ρεύματος, για δεύτερο συνεχόμενο μήνα, προκειμένου να μην επιβαρυνθούν περαιτέρω οι οικιακοί καταναλωτές, επανερχόμαστε στο θέμα του υψηλού κόστους ενέργειας στην Ελλάδα. Το έχουμε ήδη επισημάνει και θα το επαναλάβουμε για μια ακόμα φορά. Η επιδότηση του ηλεκτρικού ρεύματος από το κράτος δεν αποτελεί λύση για το υψηλό κόστος ενέργειας που αντιμετωπίζει η χώρα. Μπορεί σήμερα η κυβέρνηση, προκειμένου να μετριάσει την κοινωνική δυσαρέσκεια και αντιδράσεις, και παράλληλα να συγκρατήσει τον πληθωρισμό να αποφάσισε να επιδοτήσει μέρος του κόστους - προκειμένου να κρατήσει τα τιμολόγια κάτω των 15 λεπτών την κιλοβατώρα - όμως εύλογα τίθεται το ερώτημα για ποσό καιρό ακόμα θα μπορεί να το κάνει χωρίς να δημιουργήσει τρύπα στα δημόσια οικονομικά. Την στιγμή μάλιστα που η δράση αυτή αποτελεί μεμονωμένη περίπτωση και γίνεται εκτός ευρωπαϊκού πλαισίου, και άρα

“Φινλανδοποίηση”* της Κύπρου & Άλλες Ιστορίες

“Φινλανδοποίηση”* της Κύπρου & Άλλες Ιστορίες

Όταν μια χώρα της οποίας το 37% του εδάφους της κατέχεται από μια υπέρτερη ξένη δύναμη «ψειρίζει τη μαϊμού» κατά το κοινώς λεγόμενο όταν πρόκειται για ζήτημα που άπτεται της οικονομικής και ενεργειακής της ασφάλειας, τότε δεν είναι κάτι που το παίρνει κανείς ελαφρά. Η διστακτικότητα που επιδεικνύει η ηγεσία της Κυπριακής Δημοκρατίας στο να αποδεχτεί κάτι για το οποίο την παρακινούν να πράξει η Ελλάδα και η Ευρώπη –με τη σύμφωνη γνώμη των Αμερικανών – ήτοι, να συναινέσει στην κατασκευή του υποθαλάσσιου αγωγού Great Sea Interconnector που θα τη διασυνδέσει ηλεκτρικά με τα ευρωπαϊκά ηπειρωτικά συστήματα, μέσω της Κρήτης παραπέμπει είτε σε φόβο για μια πιθανή δυναμική αντίδραση των Τούρκων, είτε στην αντίδραση «ισχυρών τοπικών συμφερόντων» που επιδιώκουν την ενεργειακή απομόνωση του νησιού για τους δικούς τους λόγους.

Η Ηλεκτροκίνηση Χάνει το Στοίχηµα

Η Ηλεκτροκίνηση Χάνει το Στοίχηµα

H Ford, η General Motors και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν επιβραδύνει ήδη τις επενδύσεις τους στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, καθυστερώντας το λανσάρισμα ορισμένων μοντέλων και τις εργασίες που επρόκειτο να δρομολογήσουν σε εργοστάσια μπαταριών. Επί περίπου πέντε χρόνια οι αυτοκινητοβιοµηχανίες ανά τον κόσµο επιδόθηκαν σε µια φρενήρη κούρσα για την ανάπτυξη ηλεκτρικών οχηµάτων και των κατάλληλων εργοστασίων παραγωγής, επενδύοντας δισεκατοµµύρια δολάρια. Το τελευταίο δωδεκάµηνο, όµως, ο ρυθµός ανάπτυξης των πωλήσεων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων επιβραδύνθηκε απότοµα, καθώς πολλοί αγοραστές αποθαρρύνθηκαν από τις υψηλές τιµές και τις δυσκολίες στη φόρτιση, ιδίως σε µεγάλα ταξίδια.

Pax Americana

Pax Americana

Οι ηγέτες των τριών ισχυροτέρων ευρωπαϊκών κρατών, Βρετανίας, Γαλλίας και Γερμανίας, επικοινώνησαν με τον πρόεδρο του Ιράν Μασούντ Πεζεσκιάν, ζητώντας να άρει την απειλή αποδόσεως στρατιωτικών αντιποίνων στο Ισραήλ, που οργάνωσε τη δολοφονία του ηγέτη της Χαμάς Ισμαήλ Χανίγια στην Τεχεράνη στις 31 Ιουλίου. Το διάβημα απορρίφθηκε από τον εκπρόσωπο του υπουργείου Εξωτερικών του Ιράν, Νασέρ Καναανί. Την επομένη, ημέρα Τρίτη, ο επικεφαλής του Στέιτ Ντιπάρτμεντ Αντονι Μπλίνκεν ανέβαλε την προγραμματισμένη επίσκεψή του στο Ισραήλ, στην Αίγυπτο και στο Κατάρ, με στόχο την επίτευξη μιας συμφωνίας καταπαύσεως του πυρός στη Γάζα. Διερωτάται, βέβαια, κανείς πώς είναι δυνατόν να ευδοκιμήσουν συνομιλίες στις οποίες δεν μετέχει η Χαμάς. Και με δεδομένο ότι το Ισραήλ ουδέποτε αναγνώρισε τις κόκκινες γραμμές των αντιπάλων του, αφού έχει τη βεβαιότητα

Ελλάδα, Κράτος Μειωμένης Κυριαρχίας

Ελλάδα, Κράτος Μειωμένης Κυριαρχίας

Το πρόσφατο επεισόδιο μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας (23/24 Ιουλίου) με αφορμή τις εργασίες ερευνητικού σκάφους για την τοποθέτηση ηλεκτρικού καλωδίου στην περιοχή ανοικτά της περιοχής Κάσου- Καρπάθου, έφερε ξανά στο επίκεντρο της δημοσιότητας την αδύναμη θέση της χώρας μας στο Αιγαίο και την διαρκή Τουρκική παρεμβατικότητα σε ότι έχει σχέση με την άσκηση οικονομικής και όχι μόνο δραστηριότητας στην περιοχή. Στην συγκεκριμένη περίπτωση πολεμικά πλοία της Τουρκίας παρεμπόδισαν ερευνητικό σκάφος ναυλωμένο από τον ΑΔΜΗΕ που είχε αναλάβει να προετοιμάσει την πόντιση ηλεκτρικού καλωδίου, που πρόκειται να πραγματοποιηθεί μέσα στους επόμενους μήνες, που θα συνδέσει το ηλεκτρικό σύστημα της Κύπρου με αυτό της Ελλάδας, μέσω της Κρήτης. Στολίσκος τουρκικών πολεμικών σκαφών κινήθηκε απειλητικά